Opel Mokka-e

Den kompakte crossoveren Opel Mokka-e skal være på plass i Norge ved inngangen til 2021.

Opel Mokka-e er en designmessig «oversettelse» av Peugeot e-2008 og DS 3 Crossback e-tense, og inneholder de samme tekniske komponentene. Det betyr også at den kun kommer med forhjulsdrift.

Modellen kommer i salg på sensommeren 2020, og er ventet til Norge i løpet av det neste halvåret.

Den utgående Mokka-generasjoner er 4,27 meter lang, 1,78 bred, 1,66 høy, rommer fem personer og har et bagasjerom på 356 liter.

Den nye generasjonen blir 4,15 meter lang, har like mange sitteplasser og et bagasjerom som krymper med seks liter – til 350. Den blir dermed et hakk mindre enn e-2008 og marginalt større enn slektningen DS 3 Crossback e-tense.

Batteripakkens bruttokapasitet er 50 kilowattimer (kWh), med netto 46,3 til kjøring. Det skal gi en rekkevidde etter WLTP-målesyklusen på 322 kilometer.

Standard ombordlader er 7,4 kW (230V/16A, 1-fas), men Opel opplyser også at 11 kW (400V/16A, 3-fas) blir tilvalg.

Teoretisk maksfart for CCS-hurtiglading er 100 kW på en lynlader (150 kW). I løpet av våren 2020 har vi testet både Peugeot e-2008, Opel Corsa-e, DS 3 Crossback e-tense og Peugeot e-2008, som alle deler drivlinje med Mokka-e.

I korte øyeblikk kan den teoretiske lynladehastigheten nås, ved optimale forhold, med 80 kW effekt opp til 50 prosent ladestatus.  Da blir også ladetiden for 0-80 prosent rundt 30 minutter.

I likhet med de nevnte PSA-slektningene kan dessverre ikke Mokka-e trekke tilhenger, men vi legger til grunn at den i likhet med øvrige blir typegodkjent for taklast inntil 70 kilo.