Porsche Taycan

Porsche har vintertestet prestisjemodellen i Norge, og den vises produksjonsklar i Frankfurt i september 2019.

Rundt 3.000 nordmenn skal ha betalt inn depositum for modellen. Det betyr rundt 60 millioner kroner totalt.

Mer interessant enn 0-100 (under 3,5 sekunder) er nok kanskje ladefarten, som skal være 250 kW på det beste (via transformering opp til 800V på lynladerne). Opprinnelig ble det annonsert ladefart opp til 350 kW, men alt tyder på at dette ikke vil skje med det første.

Den aktuelle effekten skal Taycan kunne få på de nye IONITY-ladestasjonene når den kommer på veien. Ikke minst er det grunn til å ha forventninger til bilens kjøreegenskaper, til tross for den relative tyngden.

Batteripakken skal lagre rundt 90 kilowattimer (kWh) brutto, hvorav cirka 85 skal være utnyttbare til kjøring. Her må det presiseres at sikker informasjon ikke foreligger (juni 2019).

Det er imidlertid offentliggjort at det er underleverandøren Dräxlmaier, som i likhet med Porsche holder til i Stuttgart-området, som skal stå for serieproduksjonen av 800V-batterisystemet.

De første utgavene av Taycan skal etter planen komme til Norge på tampen av 2019.