Renault Zoe Z.E. 50 (52 kWh)

Sju år etter at Zoe kom på markedet, og fem og et halvt år etter norgeslansering, kommer endelig en Renault Zoe som kan hurtiglades.

Den viktigste nyheten er at utnyttbar batterikapasitet øker til 52 kilowattimer (kWh). Det er rundt elleve mer enn dagens, men Renault ønsker ikke å opplyse om den nye batteripakkens bruttostørrelse. Batteripakken er beskjedne 20 kilo tyngre enn i utgaven som ble lansert i januar 2017 – med 11 kWh ekstra. Formfaktoren er praktisk talt den samme som da første generasjon ble lansert i 2012.

Marginal vektøkning, samt den forbedrede elmotoren kalt R135 (100 kW og 245 Nm) og innføring av B-trinn for regenerering (som Nissan LEAF «alltid» har hatt), bør bety tilsvarende eller lavere strømforbruk enn dagens utgave. Rekkevidden er oppgitt til 390 kilometer etter WLTP-syklusen.

Under lanseringen ble det opplyst at batteripakken har aktiv luftkjøling via en luft til luft-varmepumpe (ingen væskebasert kjølekrets). Denne skal sørge for kaldluft når det er varmt, og varmluft når det er kaldt. Kjøling skal også være aktiv under hurtiglading for å unngå vesentlig nedgang i ladehastighet i varmt vær, ifølge Renault-ekspertisen som var tilstede på den statiske visningen av bilen i juni.

Hvor godt dette virker, vil vi selvsagt teste ved nærmeste anledning.

Hurtiglader med maks 50 kW

Lanseringen av ny Zoe minner mye om den sterkt fornyede 2018-utgaven av Nissan LEAF. Også her er plattformen den samme, samtidig som de ytre endringene er mer konservative. Frontdesignen er blitt mer markant, og det er Full LED i både front- og baklys.

Ladeporten er fortsatt i front, kun med den forskjell at CCS-hurtigladekontakt nå er på plass. Det betyr at Zoe endelig kan hurtiglades, men effekten er ikke høyere enn de tradisjonelle 50 kW (DC).

Denne makseffekten skal være valgt som følge av tilgjengelig infrastruktur i dag, og ikke på grunnlag av den som kommer.

Renault sier at lading for nye 150 kilometer skal gå på 30 minutter, men mer presise data – for eksempel for 0-80 prosent – foreligger ikke før typegodkjenning/homologering.

Fleksibel Zoe-lading

Samtidig som DC-hurtiglading er på plass, beholder Zoe 22 kW AC-lading (400V, TN-nett). Det gjør at modellen fra 2019 får et bredt utvalg av lademuligheter.

I tillegg skal Zoes tidligere utfordringer med lading på norsk IT-nett (230V) være løst. Dette via en standard, fleksibel ladekabel som leveres av franske Raydiall, utviklet i samarbeid med norske NECS.

Detaljene om funksjonaliteten foreligger dessverre ikke i juni 2019, men det er rimelig å anta at det er snakk om en forbedring av Zapcharger-kabelen (for bruk via IT-nett) som ble tilbudt fra 2017. Det nye alternativet skal gi ladefart på 2,1 kW via Schuko (basis-/nødlading) og 3,6 kW via Type 2-ladeboks. Renault opplyser dessuten at det vil bli mulig å lade Zoe via blå industrikontakt (CEE 16A).

Samme kabel vil dessuten bli tilgjengelig for eiere av eldre Zoe-utgaver.

Får ikke mulighet for tilhengerfeste

Trafikkskiltgjenkjenning, automatisk dimming av fjernlys, blindsonevarsling, bakkestarthjelp, automatisk nødbrems, filskiftevarsler/filholder er blant de viktigste oppgraderingene på førerassistanse.

Berøringsskjermen er maksimalt 9,3 tommer stor, til forveksling lik flere nyere modeller. Et par «døde» knapper under skjermen indikerer at Zoe deler interiøregenskaper med Captur-modellen. Instrumentpanelet er enda litt større (10 tommer), og innebærer en kraftig forbedring fra dagens modell (leveres fra laveste utstyrsnivå).

Oppvarmet ratt er dessuten et nytt, praktisk tillegg. Trådløs lading av smarttelefoner, som har mulighet til dette, er inkludert i midtkonsollen.

På minussiden må det nevnes at nordmenn dessverre fortsatt må se langt etter tilhengerfeste, til tross for at både Norsk elbilforening og importør har argumentert for dette.

Det ble åpnet for forhåndsbestillinger medio juni 2019. Da var prislisten ikke klar, men ventes i starten av juli. Første utleveringer i Norge er ventet i midten av september 2019, og importørens mål er 3.000 kontraktsinngåelser i løpet av året.