Volvo XC40 P8 Recharge

Volvos første «egne» elbil får tilsvarende innmat og drivlinje som Polestar 2.

Bilen er ventet til Norge i november 2020, etter at produksjonen startet ved fabrikken i belgiske Gent i begynnelsen av oktober.

SUV-modellen plasserer seg kompaktsegmentet, og er 4,42 meter lang, 2,03 meter bred og 1,65 meter høy. Bakkeklaringen er 17,6 centimeter. I bagasjerommet skal det være plass til 414 liter bagasje, mens volumet under panseret er 31 liter. Altså er det marginale fem liter mer, totalt, enn i Polestar 2.

XC40 P8 Recharge bygges altså på den samme CMA-plattformen som Polestar 2. Dermed får helelektriske XC40 også den samme batteripakken, som lagrer 78 kilowattimer (kWh) brutto og har rundt 75 kWh tilgjengelig til kjøring.

Ladetider vil dermed være til forveksling like.

Familielikheten betyr selvsagt også at begge har samme firehjulsdriftssystem, med elmotor på både for- og bakaksel. Én ulikhet fra start er dog at XC40 P8 Recharge kommer med varmepumpe fra start, mens Polestar har valgt å utsette dette utstyrsalternativet for å kunne komme opp med en bedre løsning.

I og med at XC40 P8 Recharge er høyreist, blir den teoretiske rekkevidden kortere etter WLTP-målesyklusen. Så langt er det kjent at intervallet er 400-418 kilometer, mens Polestar 2 er oppgitt med 470.

XC40 P8 Recharge kan forøvrig også trekke tilhenger på maks 1.500 kilo, og er dessuten typegodkjent for 75 kilo taklast.