Xpeng G3 520i

Den kompakte kinesiske SUV-en Xpeng G3 520i er ventet til Norge i løpet av året.

Den nye norske Xpeng-importøren Zero Emission Mobility AS går høyt på banen, og lover at alle som bestiller bil – på nettet – innen 15. juni vil få bilen i løpet av 2020.

Det fokuseres mye på teknologi ved lanseringen, og G3 skal kunne kjøre seg selv i høy grad – i tillegg til å kunne motta softwareoppdateringer trådløst (på samme måte som Tesla har gjort i en årrekke). Ifølge prisoversikten hos Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), skal G3-modellen koste fra 398.000 kroner. Det gjelder den såkalte Smart-utgaven, mens toppmodellen kalt Premium fås fra 419.000 kroner.

Utgaven som kommer til Norge skal være en videreutvikling av den såkalte Super Long Range-utgaven, og får «etternavnet» 520i. Konkurrentfeltet i Norge blir i praksis alle kompaktmodeller, men kanskje særlig Kia e-Niro, MG ZS EV, DS 3 Crossback e-tense og Peugeot e-2008. I dette feltet er både pris og egenskaper til dels svært ulike.

Senere i år kommer Lexus UX 300e, Mazda MX-30 og Volvo XC40 Recharge. Kun Volvoen vil ha firehjulsdrift, og har klart mest SUV-preg.

Batteripakken i G3 skal ha 66,5 kilowattimer (kWh) tilgjengelig til kjøring. Det er uklart stor batteripakken er inklusive buffer i topp og bunn, men det er grunn til å regne med godt over 70 kWh. Og det skal holde til en WLTP-rekkevidde på greie 450 kilometer.

Like sprek er ikke den maksimale hurtigladehastigheten på 50 kW (via CHAdeMO-plugg). Det betyr at det vil ta over en time å fylle opp batteriet fra 0-80 prosent, og står ikke helt i stil til den solide batteripakken.

G3-modellen er 4,45 meter lang, og er dermed en relativt stor bil i kompaktklassen. Den har plass til fem personer og har et bagasjerom på 380 liter, altså litt over gjennomsnittlig for klassen. Motoreffekten er antendige 197 hestekrefter (145 kW), mens dreiemomentet er 300 Nm.

Ytelsene gir 0-100 tid på 8,6 sekunder og toppfart på 170 km/t. Egenvekten er forøvrig 1.637 kilo, mens bakkeklaringen med sine 13 centimeter er vesentlig mer personbil- enn SUV-aktig.

Vi vil naturligvis komme tilbake med flere detaljer om nykommeren så fort vi har stiftet nærmere bekjentskap med den.