Aiways U5

Aiways er det første kinesiske oppstartsselskapet som prøver seg på elbilsalg i Europa. Først ut er U5-modellen, men det er uklart hva som skjer i Norge.

Aiways besøkte Norge 26. august i fjor, med en bil som skulle ha kjørt hele veien fra Kina til Europa.

Vi tok en nærmere kikk på bilen (den hvite i bildegalleriet), som påminner mest om Kia e-Niro og MG ZS EV når det gjelder plass- og størrelsesforhold. U5 er 4,68 meter lang, 1,86 meter bred og 1,7 meter høy og skal ha et bagasjerom på 432 liter.

Fra Oslo ble bilen kjørt videre til bilutstillingen i Frankfurt, der vi så den nok en gang.

Siden har det vært litt uklart hvordan Aiways ser for seg å angripe det norske markedet. I juli kom imidlertid de første bilene til den franske øya Korsika, gjennom et samarbeid med bilutleieselskapet Hertz. Så langt skal 500 eksemplarer være levert.

Siden 1. oktober har start up-produsenten hatt europeisk hovedkontor i tyske München, der alle europeiske aktiviteter koordineres. Måneden før ble det klart at det europeiske salget skulle starte i Tyskland, mye på grunn av løpende incentivordninger fram til årsskiftet. En interessant side av den saken, er at bilene i Tyskland selges via elektronikkjeden Euronics.

Frankrike og Sveits skulle være neste land på lista. I øyeblikket er det uklart hva som skjer med Norge, og hvordan distribusjonen eventuelt skal foregå. Tidligere har det vært antydet at leasing var eneste aktuelle omsetningsmåte, men dette kan være i endring.

Det er forøvrig 2021-modellen som tilbys nå. Hva forskjellen fra 2020-utgaven måtte være, er uklart. Men det kan være at Aiways eksempelvis har ønsket å rydde opp i det dårlige resultatet i EuroNCAP-kollisjonstesten fra 2019.

Mye tyder på at elbilen, med batteripakke på 63 kilowattimer (kWh), batteripakke får en salgspris fra rundt 350.000 kroner, om/når den kommer (dette basert på den tyske startprisen på 37.990 euro).

WLTP-rekkevidden skal være 410 kilometer, mens elmotoren yter helt akseptable 150 kW (204 hestekrefter). Dreiemomentet er på sin side 310 Nm.

Aiways opplyser at hurtiglading fra 20-80 prosent skal ta cirka 35 minutter, med teoretisk makseffekt på 90 kW. Det tyder i så fall på en gjennomsnittsladefart (via CCS) på nær 65 kW. Ladeporten er forøvrig plassert under venstre hovedlykt.

PS. Vi oppdaterer når det kommer ny og etterrettelig informasjon.