BMW iX

SUV-en iX blir den så langt største elbilmodellen fra BMW når den kommer til Norge høsten 2021.

Disse første bildene av bilen ble presentert i november 2020. De viser en helelektrisk SUV som i ytre dimensjoner er større enn Audi e-tron 55 og trolig litt mindre enn Tesla Model X – for å gi et begrep om størrelse.

Modellen, som tidligere var kjent som konseptet iNext, har beholdt BMWs iøynefallende nyregrill i fronten, til tross for at den er lukket. I stedet for kjøleribber inneholder den her både radar og annen sensorikk.

I likhet med BMW iX3, som kommer til Norge i løpet av første kvartal 2021, er modellen utstyrt med BMWs femte evolusjonstrinn for elektriske drivlinjer – kalt Gen5. Til forskjell fra iX3 er den større SUV-en utstyrt med firehjulsdrift. Modellen skal produseres ved BMWs fabrikk i tyske Dingolfing.

Totalt skal de to elmotorene levere en systemeffekt på mer enn 500 hestekrefter, mens 0-100-tiden er på rett side av fem sekunder.

Størrelsen på batteripakken er så langt ukjent, men alt tyder på at netto tilgjengelig kapasitet til kjøring blir over 100 kilowattimer (kWh).

Dette skal igjen kunne gi en maksimal rekkevidde på over 600 kilometer etter WLTP-syklusen. Drahjelp til dette målet skal iX få av den relative luftmotstanden, til SUV å være, med en Cd-verdi på 0,25.

Maksimal lynladefart via CCS er oppgitt til 200 kW. Dermed legger BMW seg noe lavere enn eksempelvis Porsche og Tesla (nyere modeller), og det blir dermed mer interessant å se hva slags ladekurve – altså hvor lenge den holder relativt høy effekt – den får.

For normallading ser det foreløpig ut til at makseffekten blir 11 kW (400V/16A, 3-fas).

Så langt indikeres et bagasjevolum på 500 liter. iX blir dessuten typegodkjent for både taklast og tilhenger, men det er foreløpig ikke antydet tall for maksvekt.