Citroën ë-Berlingo

25-års jubilanten Citroën ë-Berlingo kommer i år som elektrisk versjon.

Berlingo har vel aldri vunnet noen priser for sitt utseende, men det den kanskje mangler av finesse har den alltid gjort opp for ved å være en meget praktisk bil. Det samme må sies om den nye elektriske varianten.

Som før så kan bilen leveres som fem eller syv-seter. Bilen kan leveres i to ulike lengder, 4,40 eller 4,75 meter, med en eller to skyvedører. Andre seterad kan leveres med tre ulike seter eller standard 60-40-oppdeling. Om du legger ned baksetene, gir den vanlige versjonen deg et lasterom på 2126 liter, mens den lengre kan laste 2693 liter. I tillegg kan du også legge ned passasjersetet, noe som gir deg plass til å transportere objekter på inntil 3,44 meter.

Under gulvet ligger et 50 kWh litium-ion-batteri som skal gi en rekkevidde på 280 kilometer (målt etter WLTP). Batteriet skal kunne hurtiglades med inntil 100 kW som gjør at batteriet kan lades opp til 80 prosent på en halvtime. Ved hjemmelading er ladetiden fra 0 til 100 % er på 7,5 time (enfaset 7,4 kW WallBox) eller 5 timer (trefaset 11 kW WallBox). Citroën ë-Berlingo har en motor på 100 kW (136 hestekrefter) og et dreiemoment på 260 Newtonmeter noe som gir en toppfart på 135 km/t.

Nye ë-Berlingo kommer med samme komfort- og sikkerhetsutstyr som vi kjenner fra resten av personbilfamilien til Citroën. Det inkluderer head-up-display, aktiv filholder, skiltgjenkjenning, kollisjonsvarsling, stabilitetsprogram for tilhenger og automatisk nødbrems med fotgjengeroppdagelse. Sentralt i midtkonsollen sitter også en 8-tommers skjerm og et infotainmentsystem som støtter både Apple CarPlay og Android Auto.

Ellers kan bilen skilte med forvarming via app og planlagte lading – dette er gode nyheter når kuldegradene og de høye strømprisene kommer over oss til vinteren. Og til vinteren må du nok vente – ë-Berlingo blir først levert på senhøsten 2021. Prisen er ennå ikke kjent, men vi antar den vil ligge rundt 350 000 kroner.