NIO ES8

NIO satser stort på det norske markedet – første bilen ut er SUVen NIO ES8

Den store SUVen ES8 leveres med seks eller sju seter, der massasjestoler er standard, og den skal by på en premium opplevelse.

Bilen har 534 hester, toppfart på 200 km/t og får en batteripakke på 100 kWt, som skal kunne lades fra 20-80 prosent i løpet av 30 minutter. 0-100 km/t gjøres unna på 4,9 sekunder og den kan trekke 1.500 kilo på hengerfestet.

Det er batteriløsningen som virkelig skiller seg ut. NIO-bilene kan nemlig bytte hele batteripakka i løpet av tre minutter.

Totalt skal det bygges 16 batteribytte-stasjoner i Norge. De fire første kommer i Oslo-området til høsten, og i løpet av 2022 skal flere andre norske storbyer få slike stasjoner. Senere vil NIO bygge stasjoner mellom de store byene.

Bagasjerommet svelger alt fra 310 med alle sju seter i bruk – til 1901 liter om man legger alle baksetene flatt.

Den er kommer til Norge i september, men prisen er ennå ikke klar. I Kina koster den fra 468.000 kinesiske renminbi (RMB) – det vil si litt over 600.000 kroner.

Endelig rekkeviddetall er heller ikke klare, men NIO opplyser at den vil få en rekkevidde på mellom 40-50 mil (WLTP).

Les mer om NIO i vår nyhetssak fra NIOs lansering i Norge mai 2021.