Porsche Taycan Cross Turismo

Mange nordmenn ønsker seg stasjonsvogn og høy bakkeklarering til hytteturen. Med Porsche Taycan Cross Turismo får nordmenn en variant av Porsche Taycan som fyller dette behovet.

Før SUVene overtok markedet, hadde vi nordmenn lagt vår elsk på praktiske stasjonsvogner. Så kom spesielt Audi og sågar Subaru med sine mer høyreiste utgaver, som slo godt an. A6 Allroad og Outback var stasjonvogner på stylter og ga det ille ekstra: Mye bedre bakkeklaring når det var nødvendig.

Dermed fikk den romslige stasjonsvogna SUVens egenskaper uten at det gikk på bekostning av kjøreegenskapene og altfor høyt tyngdepunkt. Slik beveger Taycan Cross Turismo seg i et spesielt interessant område for nordmenn.

Bilen starter fra 848 000 kroner. 

Selve plattformen, drivlinjen og batteripakken den samme som står i standard-utgaven av Taycan. Det betyr 800 volt-systemet som kan gi lynlading på opptil 270 kW til ei batteripakke på 93,4 kWh.

På hjemmeladeren kan Cross Turismo ta imot opptil 22 kW (11 kW er standard). På samme måte som ‘den vanlige’ Taycan, kan Taycan Gran Turismo justere temperaturen på batteripakken før du nærmer deg en lynlader. Dette for for å gjøre ladingen så effektiv som mulig – noe vi fikk testet ut i Elbilforeningens store vintertest.

Bagasjerommet i nye Taycan Cross Turismo er 446 liter, og hele på 1.212 liter med setene lagt ned.

Taycan Cross Turismo får adaptiv luftfjæring som standard, og kjøreprogrammet Gravel hever bilen med 3 cm, slik at framkommeligheten øker.

Les mer om bilen i denne nyhetsartikkelen.