Sono Sion

Sono Sion framstår som en svært praktisk elbil innenfor et svært kompakt format.

Under utviklingen av Sion-modellen er det lagt sterk vekt på praktikk og bærekraft.

Solceller kan lade opp batteripakken (54 kWh) med 34 kilometer daglig ved gode solforhold (målt i Tyskland). Bilen følger i Ford Model-T’s fotspor og leveres utelukkende som én modell og kun i sort. Produsenten har fokus på at det skal være enkelt å reparere bilen selv og sier de vil selge slitasjedeler til forbrukerne sammen med DIY (Do it yourself)-manualer. Bilens batteripakke er av typen LFP – det vil si lithium-ion helt uten kobolt. 

Bilen skal ha opp til 305 km rekkevidde (ikke offisielt målt WLTP). 

Modellen har dessuten toveis ombordlader som kan dele eget batteri med andre elbiler (inntil 11 kW via Type 2). Sion kan også levere strøm via vanlig stikkontakt (opp til 3.7 kW). Ifølge Sion skal lading fra 0-80% vanligvis ta cirka en halvtime på offentlige ladere (med 75kW). Bilen leveres med en ombordlader på 11 kW, da vil øvelsen 0-80 ta fire timer.

Bilen leveres kun som fem-seter og med fremhjulsdrift. Bilens bagasjerom skal være på hele 650 liter – og med setene felt ned hele 1250 liter. Dette er veldig imponerende tall når man tar bilens størrelse i betraktning. Bilens dimensjoner er 4470 mm x 1830 mm x 1660 mm (LXBXH).

Bilen er foreløpig prissatt til lave 28 500 ,- Euro (cirka 287 000,- NOK pr februar 2022). Bilen er planlagt i produksjon i 2022 med levering i første halvdel av 2023. Det er foreløpig ikke kjent når bilen eventuelt kommer til Norge.