– Elbilgodene må vare mye lenger enn 2018
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lederen for energi- og miljøkomiteen på Stortinget, Ola Elvestuen (V), ble hyllet for sitt offensive innlegg på EVS27 i Barcelona i går. Samtidig gjorde han det klart at elbilincentivene må vare i mange år etter 2018.
BARCELONA (elbil.no): EVS27 er verdens største elbilkonferanse, og tiltrekker det meste som kan krype og gå av fagfolk og presse med interesse for elbiler og ladbare kjøretøy. Derfor var det et meget lydhørt publikum som bivånet Elvestuens svært tydelige opptreden på talerstolen i går.
– I september var 8,6 prosent av alle solgte personbiler i Norge nettopp elbiler, sa Elvestuen, til spontan applaus i konferansesalen.
– Dette er ikke fremtiden. Dette skjer nå. Og til tross for at vi har hatt incentivordninger for elbiler i Norge i ti år, er det først de siste to årene at salget virkelig har tatt av. Nå gjelder det å fortsette utviklingen ved å bygge ut et nasjonalt nettverk med hurtigladestasjoner. Slik kan byene knyttes bedre sammen enn i dag, fortsatte Elvestuen, som tidligere var byråd for miljø og samferdsel i Oslo og svært toneangivende for byens fremganger som elbilby.
– Et eksempel til etterfølgelse
– I dag har vi en bred parlamentarisk enighet om å beholde incentivene for elbiler frem til 2018. Men slik jeg ser det, også som leder for energi- og miljøkomiteen på Stortinget, er det viktig å fastslå at vi må beholde incentivene mye lenger enn til 2018. For hva er målet vårt? Jo, å bygge opp Norge som et eksempel til etterfølgelse. Å ta ansvar for å senke våre egne miljøutslipp, og samtidig være del av en bevegelse som bidrar til å utvikle ny teknologi, sa Elvestuen.
– Men det stopper ikke der. Jeg er veldig glad for å kunne si at det norske statsbudsjettet sist fredag ble forbedret ved at elbiler (og batteripakker) skal fritas for moms ved leasing fra nyttår. Med dette på plass kan næringslivet i større grad kan introdusere elbiler.
Elvestuen mener det ikke bare er viktig å være et tidlig marked, men på sikt å bli en del av et større europeisk marked.
– Når vi får tilsvarende endringer i store markeder som Tyskland, Frankrike og Spania, vil teknologiutviklingen ta av. Så vi vil definitivt beholde incentivsystemet vårt. Det er ingen tvil om at elbiler alltid vil ha ordninger som gjør dem mer attraktive enn tradisjonelle biler. Det må sies igjen og igjen, fastslo Elvestuen.
Lederen for energi- og miljøkomiteen på Stortinget, Ola Elvestuen (V), er helt klart på at Norge må regne med langt lavere inntekter fra en fremtidig miljøvennlig bilpark. (Foto: Ståle Frydenlund)
– Må regne med justeringer
Etter foredraget utdyper Elvestuen resonnementene på tomannshånd.
– Vi må allerede nå begynne å justere slik at det ikke er noen tvil om at elbilen skal være mye rimeligere – og ha en mer praktisk hverdag – enn konvensjonelle biler, sier Elvestuen.
Han mener den ene justeringen er kollektivfeltet.
– Det viktigste er at lokale myndigheter, som også er ansvarlig for kollektivtrafikken, må bestemme når tilgangen for elbiler eventuelt må begrenses. At det er problemer ett sted, må ikke bety at fordelen skal fjernes for alle. Det neste er at man, etterhvert som elbilene representerer et stort inntektsbortfall i bomringene over tid, må håndtere den problemstillingen. Enten ved å sette en begrenset sats eller å tenke på andre måter. Det er for eksempel ikke gitt at bompenger skal finansiere kollektivtrafikk.
– Dette er en del av jobben som jeg må gjøre, og vi må ta utfordringene etterhvert som de kommer. Men selv om det blir avgifter på nullutslippskjøretøy over tid, fordi suksessen tvinger det fram, er det naturlig at avgiftene fra den samlede bilparken blir lavere enn de er i dag. Begrunnelsen for avgiftene vil være langt mindre, fordi de negative effektene av bilene blir sterkt redusert.
– Bra at elbilene skaper kø
Brian Wynne (bildet), som er president i amerikanske Electric Drive Transportation Association (EDTA), er imponert over suksessen i Norge. Foreningen han leder, jobber for innføring av stadig flere elbiler og ladbare kjøretøy.
– De norske tallene snakker for seg selv. Når man når slike salgstall, og så mange prosent markedsandel, forteller det at man har fått et gjennombrudd. Jo flere folk som begynner å kjøre elbil, jo bedre er det. Naboeffekten er svært viktig for utviklingen, uttaler Wynne.
Wynne bekrefter at tilgang til egne elbilfelt på motorveien er en stor greie også i California. Der har nå kun elbilene tilgang, etter at hybridbilene ble kastet ut.
– Broren min kjøpte en LEAF på grunn av tilgangen til «car pool»-feltet, og kalkulerte nøye hvor mye tid han ville spare daglig. Akkurat som dere gjennomgår vi nå en slags modningsprosess. Det startet med hybridene, som nå har over seks prosents markedsandel i California. De er nå mainstream, og kan ikke bruke «car pool»-feltet lenger. Vi mener det er akkurat som det bør være
– Er det køproblemer for elbiler i California allerede?
– Nei, ikke ennå. Men vi håper (!) at det blir problemer. Det er bare bra, for det betyr at elbilene er en suksess, sier Wynne.
Han utdyper:
– Disse kjørefeltene er til for å begrense køproblematikk. Innen trafikken blir et problem, har prisene på batterier gått så mye ned og vi har flere alternativer til rådighet. Flere forbrukere vil forstå fordelene ved elbil, som for eksempel å betale én dollar for strøm i stedet for 3-4 for en gallon – med samme kjørelengde, sier Wynne.