ChoosEVI Danmark er det ennå ikke like gøy med elbiler som i Norge. Men det er mange som gjør en betydelig innsats for at bilkjøringa i flatlandet skal bli elektrisk. Vi har tatt et lite sveip innom.

 

 

 

Elektrisk drømmeland

Danmark er et perfekt elbilland. Flatt, sjelden grisekaldt, ikke mye snø – ok litt motvind kan det være, men det er ingen tilfeldighet at det er på Danmarkstur mange norske elbilister har satt sin rekkevidderekord. Dessuten er det så kompakt at en ladeinfrastruktur ikke koster all verden. Strø noen håndfuller hurtigladere rundt, og du kjører greit elbil på kryss og tvers.

Dansk elbilhistorie

Danmark har en lang historie med elbiler. Før norske Think kom igang, hadde danskene allerede tre drømmer i produksjon:

  • Hope Whisper fra tidlig 80-tall, møtte umiddelbart motbakken etter den legendariske kollisjonen på lanseringen foran 3.000 mennesker. Etter få meter var det rett i vantet. En sliten ingeniør hadde visstnok sovna bak rattet. Selv ikke et samarbeid med Mitsubishi redda Whisper.
  • Ellerten / Mini-El er en trehjuling fra midten av 80-tallet, ble gjentatte ganger forsøkt satt i produksjon. Lever nå greit i Tyskland som CityEl.
  • Kewet-eventyret starta på slutten av 80-tallet, havna i Norge på slutten av 90-tallet, skifta navn til Buddy og er nå hva vi pent kan kalle «in limbo».

En kort video om hvordan det kunne vært i Danmark hvis ikke sjåføren i Hope Whisper hadde sovna.

Tilstanden idag

Undertegnede var nylig på besøk i Danmark for å besøke mange av aktørene. Først og fremst for å samle interesse og deltakelse for prosjektet med en nordisk ladestasjonsdatabase. Velkomsten var fabelaktig. Danskene la ikke skjul på sin beundring for de norske elbilframskrittene.

Samme dag som jeg dro dit, hadde Aftenposten et lite oppslag om forskjellen i elbilsalget mellom Danmark og Norge. I første halvår ble det solgt 283 elbiler i Danmark. Så ble det bråstopp med kun 9 stykker i juli og august. Vel, tallet på starten av året har sine spesielle årsaker. Noe vi kommer tilbake til.

Først og fremst er det «trillingene» som selges. LEAF er ikke i markedet. Noen elektriske Smart prøves ut. Og så ventes det på Renault.

Ingen veit hvor mange ladepunkt som egentlig er i Danmark. Men det anslås idag å være 300-350, det vil si en tidel av antallet i Norge.

Drivkrefter

Dansk Elbil Komite, søsterorganisasjonen vår, opplever seg sjøl som restene av elbilinteressen på 90-tallet, hvor det ble en del eiere av diverse franske elbiler og de danske forsøkene. Nyrekrutteringen har ikke vært all verden.

Sammenligna med Norge er rammebetingelsene ikke så attraktive. Midlertidig fritak for engangsavgift og gratis parkering i København og Odense kommune. København vil også stille gatearealer til disposisjon for ladestasjoner. Men det framstår uklart om elbiler vil ha fritak for framtidige bompenger i København.

Danskene er bekymra for at strømprisen er omtrent den dobbelte av den norske. Dessuten har en omlegging av avgiftssystemet gjort små, forurensende biler svært billige. F.eks. koster en Citroën C1 ca en tredel av i-MiEV, iOn og C-ZERO. Da skal det litt til for å velge de sistnevnte.

Den sterkeste lobbyisten er Dansk Elbil Alliance som holder til hos Dansk Energi – interesseforeningen for energiselskapene. Utvilsomt er elbilenes rolle i det danske strømnettet en vesentlig drivkraft i arbeidet for elektrifisering. Med mer varierende strømtilførsel og effekt (sånn er det med vindmøller) kan elbilene være til nytte som energilager for å balansere kapasiteten i nettet. Noe prosjektet Edison jobber med.

Som nordmann i Danmark – jo, det er dejlig, slår det meg at danskene i helhet kanskje er litt for teknologi- og energiorienterte enn å ha et brukerfokus: Hvordan i all verden skal vi få noen inn i disse elbilene?

Aktører

Det er tre selskap som arbeider med helhetlige løsninger for innfasing av elbiler. «Electric Mobility Operator» som de kan kalle seg. Både bidra til at elbiler er tilgjengelige, få brukere til dem og sikre at det er en velfungerende infrastruktur:

  • Better Place er vel kjent. Danmark er pilotland nummer to sammen med Israel. Batteriskifte, ladeinfrastruktur og Renault elbiler. Abonnementsordning. For en stund siden skreiv vi litt om dem her. De har et samarbeid med og finansiering fra den største strømleverandøren Dong Energy.
  • Clean Charge er et privateid selskap, ledes av en nordmann og er foreløpig lillebror av operatørene. De er knyttet til RWEs (stor tysk strømleverandør) nettverk av ladestasjoner og bruker deres teknologi. Synes også ha gode kontakter mot Mercedes og kan således bidra til at Smart ED og Mercedes E-CELL, bl.a. Vito, er tilgjengelig i Danmark før vi får disse til Norge.
  • ChoosEV er eid av det nest- og tredjestørste energiselskapet i Danmark, sammen med bilutleiefirmaet Sixt. Denne gangen blir det mest om dem. Jeg var så heldig å få møte Anders Nissan fra ChoosEV på deres kontor rett ved Hovedbanegården. Lett å oppdage, det var sjølsagt både ladestolper og elbiler utenfor.

ChoosEV
«Vi gjør det nemt og trygt at køre elbil»

Slagordet tilhører ChoosEV. For en ting lærte jeg meg i Danmark, «nemt» er et honnørord. Litt sånn i retning av lett eller komfortabelt, men høres bare enda mer positivt og hyggelig ut.

ChoosEV hadde 2-årsjubileum dagen jeg var der. Det var COP 15 som inspirerte gründerne til å starte opp selskapet. Nå er de ca 30 ansatte og er Danmarks største elbileier med en flåte på 300.

Den opprinnelige idéen var å lease ut elbiler og bygge infrastruktur. Men som Anders Nissen kunne fortelle, de fant det mer hensiktsmessig at andre sto for de finansielle transaksjonene. Så konsentrerer ChoosEV seg om å gjøre det «nemt» å bruke elbilene gjennom å formidle kunnskap til brukerne og etablere gode kunderelasjoner.

Anders Nissen ChoosEVAbonnement

ChoosEV tilbyr et abonnement til elbilistene, uavhengig av hvor du har valgt å kjøpe den, og om du er firma, offentlig myndighet eller privatperson. Tilbudet omfatter:

  • Dedikert ladeuttak hjemme
  • Med et RFID-kort tilgang til ChoosEVs landsdekkende ladenett
  • App til smarttelefon for å finne ladestasjonene
  • Veihjelp
  • Forsikring
  • Byttebil hvis du skal kjøre lengre enn hva elbilen klarer

Prisen varierer med hva du plukker fra menyen. Fra DKK 0 for et kundekort som gir adgang til offentlig ladeinfrastruktur, til full pakke for DKK 299 pr mnd (introduksjonstilbud). Du kan også kjøpe en frittstående ladestolpe for to elbiler, noe som er interessant for firmaer / kommuner.

Personlig er vi litt svake for byttebil. Gjør det mye enklere å eie kun elbil. Hvor mye du betaler fast i måneden for denne tjenesten, avhenger av hvor mange dager (7-21) du vil ha en vanlig bil tilgjengelig. Prisen starter på DKK 199 pr måned.

Elbiltilbudet

ChoosEV velger ut elbilene som abonnementet støtter. I starten var hovedproduktet ombygde Citroën C1. Men disse er fasa ut for en forholdsvis tradisjonell miks: Peugeot iOn, Citroën C-Zero, Mitsubishi iMiEV, Nissan LEAF, Renault Kangoo og Peugeot Partner Van Electric. Men Nissen i ChoosEV understreker at de vil være godvenner med alle elbiler.

Lading med ChoosEV

I abonnementet inngår også hva de kaller en «intelligent hjemmeladeboks». Den skal hjelpe deg til å lade på rett tidspunkt, det vil si om du ønsker gunstig pris og / eller vil være sikker på å få grønn energi, og med opptil 16A. Dette gir såkalt full Mode 3 funksjonalitet.

Offentlige ladestasjoner blir tilbudt mot betaling. Da må du ha abonnementskortet. Dette er både for lading ved parkering (uttak for både Mennekesplugg og Schuko) og hurtigladestasjoner.

Tidligere var POD Point leverandør av ladestolpene. Nå er det Siemens som leverer disse framover.

Det har allerede kommet opp en del ladestasjoner. Innen kort tid skal ChoosEV ha satt opp 10 hurtigladere (nok for Danmark!) og oppimot 200 normalladepunkt. Den litt mer langsiktige målsettingen er 900 ladepunkt.

Alle skal være intelligente slik at de kan kommunisere til et sentralt datasystem. Dermed har ChooseEV god oversikt over tilstand og status – gjør det enklere for deg som leier et ladepunkt, men også elbilistene vil kunne se om det er ledig.

Test en elbilEuropas største forsøk med elbiler

Ja, skal vi tro ChoosEV – og det gjør vi jo – er dette hva «Test en elbil» er. Også hovedårsaken til at det på begynnelsen av året plutselig ble solgt noen hundre elbiler i Danmark. De fleste gikk inn i dette toårige prosjektet som skal omfatte 300 elbiler, 30 kommuner, 2.400 testfamilier, ca 6 millioner elektriske kilometer (akkurat passert 1 million), 300 intelligente ladepunkt og forventet 300.000 ladinger.

Alt skal monitoreres via dippedutter teknikerne i ChoosEV diskret plasser bak i bilene. Da blir det en unik datasamling for å forstå hvordan elbiler brukes og hvilket potensial de har.

hjemmesiden er det mer å lese om dette, samt en blogg hvor synspunkt og erfaringer deles. Anders Nissen kunne fortelle oss at det ikke er bare-bare for ChoosEV å få levert elbilene tilbake fra testkaninene. De blir fort hekta på elbilisme. Litt mer om «Test en elbil»  i videoen i bunn, vi valgte engelsk tale…

Danmark vil bli et elbilland

Alltid moro å besøke andre land for å se hva de gjør med elbil. Vi føler oss litt perfekte her i Norge. Men også i Danmark er det mye å lære. Så absolutt.

Påtagelig å se hvordan operatører av infrastruktur er etablert. I stedenfor at enhver eier av en p-plass, kjøpesenter, rådhus, skole etc setter opp en ladestolpe og skal passe på den, er det da operatører som sørger for installasjon, finansiering, kontroll og drift. Nok kortsiktig en mer kostbar løsning, men kanskje langsiktig noe som sikrer bedre kvalitet på tilbudet.

Det blir spennende å se om danskene får en infrastruktur som samarbeider til det beste for elbilistene. Noen få dominerende operatører er et faremoment. På den annen side, etter å ha snakka med de ulike interessentene, virker det som de ser seg tjent med at det totale tilbudet blir tilgjengelig for alle, bl.a. gjennom «roaming» som i mobilnettet.

Danskene har masse kompetanse og erfaring med elbiler, mange kunnskapsrike mennesker, store produsenter av fornybar energi, gode samarbeidsorgan og oppegående operatører av en elbilinfrastruktur. Men trenger justering av politikken slik at insentivene blir sterke nok. Det må være en utfordring til den nye regjeringen. Og når elbilen bedre kan matche den forurensende konkurrenten, tror vi at det vil trille ut betraktelig flere elbiler i Danmark.

Skal du til København, så har ChoosEV sammen med Sixt et råbra tilbud på elbil. Du kan leie en elektrisk Citroën C1 for 99 danske kroner dagen. Slå den!