Tesla HareideStatistikken er mottatt fra OFV. I 2010 ble det registrert 680 nye elbiler på norske veier. Et rekordår. Men hvem selger mest – og hvor? Og er vi alle fornøyde?

Vi inkluderer personbiler, varebiler og firehjuls motorsykler i statistikken. Da får vi med alt som de fleste av oss forbinder med elbiler.

 

Merker

Elbilsalg merkerÅrets vinner ble Think som tok halvparten av markedet. Sammen med Buddy dominerer de fullstendig gjennom sammen å selge 5/6 av elbilene i Norge. Hvis vi skal tro hva som ble sagt etter ni måneder, bør likevel ingen av dem være fornøyde. Siste kvartal var salgstallet forbausende likt de tre foregående kvartalene. I motsetning til det volumløftet som salgssjefene – om ikke lovte – så ihvertfall drømte om.

Reva har på det nærmeste stoppa opp. Ryktene sier at de trapper ned salget av dagens modell og vil ligge på været til neste modell kommer. Tazzari har ikke kommet med en fart som tilsier at dette lille bykjøretøyet vil erstatte Reva. Prisen er dessuten langt høyere.

Vi kan ikke annet enn å merke oss Teslas salg. Totalt har det blitt registrert 16 Teslaer (ja, vi har tatt med to bruktimporterte i det tallet), noe som må være en fabelaktig andel også på verdensbasis. Distribusjonsapparat i Norge er litt uryddig siden ingen er autoriserte forhandlere, men sannelig går det unna. Kanskje ikke så rart når typer som Turbo-Jens i Narvik nå har tre Teslaer.

Før nyttår ble de åtte første i-MiEVene registrert. Neppe noen som vedder mot oss på at Mitsubishi vil være uhyre nær toppen i 2011. Dette var bare en forsiktig begynnelse etter at det første elbilskipet kom rett før jul. Flere båter er på vei.

Elbilsalg fylkerFylker

Vi har lagd et lite oppsett for å vise hvor elbilene er solgt.

Ikke overraskende dominerer Oslo og Akershus med nesten 2/3 av de nye elbilene. Vi legger også merke til at Sør-Trøndelag gjør en hederlig innsats. Forøvrig er det fordelt jamt utover.

De største skuffelsene er Hordaland og Rogaland. Stusselige greier. Det mangler da ikke folk der, sikkert heller ikke interesse for elbiler – er det da mangel på gode distributører?

I år er Finnmark det eneste fylket uten elbilsalg.

Kommuner

Vi har plukket ut de mest interessante kommunene. Og joda, her ruler Oslo sammen med pendlerkommunene Bærum og Asker (ja, det er likt salgstall og ikke en feil i tabellen) og tar 57% av salget. Også en klapp på skulderen til Trondheim.

Lettere oppgitthet over Bergen og stor skuffelse over Stavanger og Sandnes. Tenk hele 190.000 innbyggere og kun salg av 13 elbiler. Der det er mildt, flatt, fint og verdens beste lokale elbilforening! Nei, vi holder en knapp på at det mangler gode forhandlere der, akkurat som i Bergen, Drammen m.fl. Mon tro om ikke den geografiske fordelingen vil endre seg litt i 2011 når bilimportørene trår til med sitt bredt utbygde distribusjonsnett.

I konkurransen mellom Think og Buddy, ser vi at Buddy såvidt holder stand som mest solgt i Oslo. Forbausende nok er den også mest solgt i Asker. Har Buddy blitt den nye pendlerbilen i kollektivfeltet? Think tar en grusom hevn i Bærum, men der ligger også hovedkontoret deres. I puslebyene Bergen og Stavanger tar de hver sin seier, mens Buddy banker Think i Trondheim.

Elbilsalg kommunerSlik det ser ut, dekker nok Think mer av landet, mens Buddy har et mer konsentrert salg.

Ladestasjoner

Den oppmerksomme leser vil sikkert ha i bakhodet rapporten om hvilke fylker og byer som er flinke til å bygge ladeinfrastruktur.

Det er nok ennå ikke samsvar mellom lading og elbilsalg, nei. Men vi får tro at elbilselgerne tar utfordringen, f.eks. i Aust-Agder og Sogn og Fjordane. Og ikke minst i Drammen som er byen med den tetteste forekomsten av ladepunkt.

Think

Vi tar en telefon for å høre hva salgssjef Sjur Heglund i Think synes om årets resultat:

– Vi hadde håpet å nå det reviderte målet på 400 biler. Dessverre klarte vi ikke det, men vi er optimister for 2011.

Siden midten av november har dere hatt en markedskampanje gående, med mange utadretta aktiviteter og heftig nettannonsering. Ingen effekt av det?

– Disse aktivitetene har ikke umiddelbart gitt kontrakter. Desember er en vanskelig måned for bilsalg, og forhandlerne våre advarte oss mot å være for optimistiske. Likevel mente vi at det var kjempeviktig å gjøre oss synlige og nå ut til publikum.

Ja, det har kanskje resultert i mange kontrakter for levering av fireseteren i 2011?

– Nei, vi ruger ikke på en stor kontraktsbase. Hos oss er vi enkle sjeler som tror at vi i kampanjeperioden har fått vist fram Think på en positiv måte, vi har delt ut mange brosjyrer og besvart masse spørsmål. Ikke minst har vi fått synliggjort den nye 2+2-løsningen. Det er et hovedbudskap hos oss. Nå på nyåret skal vi få mange av de potensielle kundene vi har vært i kontakt med, til å tegne seg for kjøp.

Er det flere forhandlere på gang – eller har dere noen ess i ermet?

– Nei, intet nytt på dette området. Nå skal vi fortsette nettkampanjen og kanskje spisse den mer mot Thinks unike egenskaper enn elbil generelt. Vi starter ikke 2011 med mindre trøkk enn vi avslutta fjoråret med. Ambisjonen for i år er klar: Det skal selges 800 Thinker i Norge.

Buddy

Det andre store merket i 2010 er Buddy, og vi er nysgjerrige på hva markeds- og salgsdirektør Jan Svaheim i Pure Mobility synes om året som har vært:

– 2010 har absolutt vært vårt mest spennende elbilår til nå. Nye aktører har kommet på markedet, og for første gang har alt Buddysalget gått gjennom forhandlere. Det er nytt for oss, men vi har taklet det bra å være lenger bak i verdikjeden. Derfor er vi generelt sett fornøyde. Men salgstallet er for dårlig. 500 var målet, men i løpet av året forandret markedet og prisbildet seg. Likevel, til tross for en treg produksjonsstart og vi mistet salget første kvartal, i 2010 ble det solgt flere Buddyer enn noensinne!

Gjøres det noen grep for å løfte salget i 2011?

– Markedsaksepten for Buddy, batteriteknologien og den 10 års garantien vi kan gi, har vært særdeles god. I år fortsetter vi arbeidet, med en særlig satsing med dedikerte salgsressurser på bedriftsmarkedet som begynner å våkne. Med Buddy kan bedriftene spare store penger, være miljøbevisste og eksponere merkevaren deres. Da er det viktig å fjerne merverdiavgift på leasing.

Noe mer som skal skje?

– Vi kommer til å være betraktelig mer synlige gjennom events og arrangementer, slik at det blir enklere for forbrukeren å få prøvekjørt. Idag er det gjennom tradisjonelle bilforhandlere Buddy blir solgt. Men vi ser at det kan komme til åpne seg nye kanaler. Så bli ikke overrasket over det.

Målet for 2011 er?

– Andre aktørers inntreden i elbilmarkedet vil gi en tydeligere posisjon for Buddy som et urbant transportmiddel. Derfor skal vi selge 600 Buddyer fordelt på privat- og bedriftsmarkedet. Vi er nemlig veldig positive til elbilmarkedet i 2011.

Miljøbil Grenland

Det ser ihvertfall ut til at de to norske aktørene slipper konkurranse fra det som skulle være Norges tredje elbil – Miljøbil Grenland. Før helga slapp de nyheten om nedbemanning og at verken produksjon eller salg lenger skal være på agendaen.

Bruktimport

I tillegg til de 680 nyregistrerte er det 53 bruktimporterte elbiler. Egentlig overraskende mange da vi trodde at kildene til bruktbiler fra Europa var i ferd med å gå tomme for brukbare objekter. Mulig det er biler som etterhvert er satt i stand. I alle fall, halvparten er Peugeot/Citroëner vi kjenner så godt, 9 Renaulter (Kangoo vil vi tro) og 14 ombygde Fiater fra Micro-Vett. I tillegg har vi artigheter som 2 elektriske Ford Ranger, en Chevrolet og en Toyota som vi tipper er nok en RAV4 EV til Norge.