I Europa har nå markedet for ladbare biler passert 1 %. Men Norge ligger fortsatt langt foran i antall elbiler per innbygger, ifølge ny oversikt fra EU.

Den nye nettsiden European Alternative Fuels Observatory samler statistikk over null- og lavutslippsbiler i hele Europa.

Passert 1 % markedsandel

I fjor økte markedet for elbiler og ladbare hybrider i Europa med over 200 %. Men fortsatt var markedsandelen bare 1,3 % av totalt nybilsalg i 2015 mot 0,7 % i 2014. Norge ligger fortsatt suverent på topp med en markedsandel på 22 % i 2015 for elbiler og ladbare hybrider.

 

Europakart
Elbilmarkedet er fortsatt avhengig av incentivordninger og mange land i Europa er i ferd med å innføre tilsvarende elbilfordeler som Norge.

 

Bak Norge ligger Nederland med snaut 10 % markedsandel for ladbare biler og Island med 4 %. Sverige og Danmark med en markedsandel på rundt 2,5 % i 2015.

Ladbare hybrider størst

I 2015 stod ladbare hybrider (plug-in hybrid) for over halvparten av salget for ladbare biler i Europa. I land som Nederland og Sverige selges det mest ladbare hybrider, mens i Norge og Danmark er elbiler fortsatt mest populært. Dette skyldes i stor grad hvordan landenes ulike avgiftspolitikk slår ut i markedet.

 

Historisk utvikling
Antallet ladbare (PEV) personbiler (M1) i Europa øker, men fortsatt er markedsandelen lav i forhold til Norge.

 

Renault ZOE bestselger

I Europa var det Renault ZOE som var den mestselgende elbiler i 2015 foran Tesla Model S og Nissan LEAF. Av ladbare hybrider var Mitsubishi Outlander PHEV den mest populære i Europa foran Volkswagen Golf GTE og Audi A3 e-Tron.

Om EAFO

Det er den europeiske elbilforeningen AVERE som drifter nettsiden med nasjonale partnere på oppdrag fra EU-kommisjonen. I Norge er det Elbilforeningen som bidrar med statistikk for elbil fra OFV og motorvognregisteret og fra NOBIL for ladestasjoner. Statistikken skal oppdateres på månedlig basis for nybilsalget og kvartalsvis for bilbestand og ladestasjoner.