Elbilsenter i Paris
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å besøke storbyer kan by på mange gode øyeblikk. I Paris står severdighetene i kø for å bli tatt i øyesyn og foreviget i utallige digitale kameraer.
Så, før du aner det, vil du få nok, og du vil lengte tilbake til elbilen din hjemme i Norge. Hva gjør du da? Du vil trolig oppsøke noe som vil stagge elbilabstinensen.
For tiden er Renault trolig Europas mest innovative elbilbygger. De har lansert den utrolig lekne Twizy, familiebilen Fluence, varebilen Kangoo og sist men absolutt ikke minst, ZOE, alle som elektriske kjøretøy.
Renault har også forstått verdien av å vise omgivelsene en ny teknologi på en brukervennlig måte, gjennom et helt senter dedikert til elbilen. Så når Eiffeltårn, Triumfbuer, Champs-Élysées og alt det de har å tilby er besøkt, er det bare å sette seg på metroens linje 9 og dra til Pont de Sèvres. Gå så gjennom et boligkvarter, og akkurat når du tror du har gått deg bort og står ved Seinens bredd, åpenbarer Renaults elbilsenter seg. Centre Renault Z.E. som det offiselt heter. Her vil du kunne stifte bekjentskap med alle Renaults elbiler. Grave deg dypt ned i deres indre, og så sist men ikke minst prøve dem ut.
Renault eier en øy i Seinen. Der lå det for mange år siden en Renaultfabrikk. Deler av denne eiendommen er nå lagt ut til en «testbane» for elbiler. Her får du boltre deg i et par runder eller kanskje mer, med det Renault har å by på med elektrisk fremdrift.
Under bilmessen i Paris 2012 benyttet elbil.no anledningen til også å besøke Centre Renault Z.E. Og vi ble overstrømmende mottatt av hyggelige, entusiastiske elbilister. De fortalte oss stolt om Renaults satsning på elbiler, og tilbød oss god kaffe. Så fikk vi prøve.
Twizy var som forventet en form for motorsykkel på fire hjul. Egentlig bare morsom og kul. Er det underholdning og oppmerksomhet som ønskes, er Twizy alt man behøver.
Kangoo og Fluence bør ikke bli stående urørt på dette senteret, så en tur i disse to bør stå på programmet. At Renault ønsker å vise verden at de virkelig kan og vil noe med elbil, viser disse bilene i fullt monn.
Den bilen som virkelig plasserer Renault i tetposisjon, finner man i modellen ZOE. Når man nærmer seg bilen, ser man at her har man tenkt fremtidsrettet. Formgiving av front, side og bakpart gir klare signaler til omverden at du er en bilist som tenker lenger frem enn de fleste. ZOE er konstruert som elbil fra starten. Derfor er det god plass i kupe, og bagasjeplass som ikke stjeles av batterier og tidligere kardangtunneller med mer.
ZOE byr på seter med god sidestøtte og komfort som overgår veldig mange biler på markedet. Tankene går tilbake til franske biler fra tidligere tider – de med høy komfort. Dengang var også franske biler dessverre belemret med litt for myke fjærer. ZOE har beholdt komforten, men latt de dårlige egenskapene bli liggende igjen i fortiden. Kvaliteten på materialene i interiøret slås ikke av noen tysker, og subjektivt gir dette interiøret noe høyere innslag av sofistikert eleganse enn hos andre sammenlignbare kjøretøy.
La det slås fast med en gang. Etter en kort kjøretur i ZOE må det erkjennes at denne bilen overgår alt det vi i dag kjenner fra elbilverdenen. Stille fremferd og presise kjøreegenskaper, ikke minst takket være lavt tyngdepunkt og lite krenging, gjør ZOE til en bil man ønsker å kjøre mye og langt med.
Med sine nyvinninger innenfor lading og oppvarming / kjøling av kupeen, omtalt i andre artikler på elbil.no, så kan dette trolig bli en bestselger blant elbilene. Renault påberoper seg en kjørelengde på 210km. Selv med fratrekk for norsk vinter og individuelt kjøremønster, så ser det rimelig lovende ut.
Renault skisserer en pris på rundt €22.700 brutto + leie av batteriene. Omregnet i Norge skulle det bli ca 175.000 kr inklusive fransk moms som er på 20%. Batterileien vil ligge på ca 600 kr pr måned. Alle disse tallene må tas med en hel pakke salt, og ikke brukes som overførbare tall til Norge. Men om vi leker litt med disse tallene, så sier det seg selv at ZOE vil bli en svært prisgunstig elbil i Norge. Så nå er det bare å stole på at Renault setter alle kluter til, for å gjøre ZOE klar for norske forhold.
Etter at ZOE var parkert og vi fikk takket for oss, tok vi atter metroen i Paris fatt. Et fantastisk kollektivtilbud i denne millionbyen. En by som det absolutt er verdt å besøke, ikke minst for å ta en tur til:
Centre Renault Z.E. Ile Seguin 92100 Boulogne Billancourt, e-post.
Ta metro linje 9 til Pont de Sèvres. Åpningstider: Mandag-fredag 09-18. Det koster ingenting!