Elbiltreff på bilfri dag
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sist torsdag ble den europeiske Mobilitetsuka for miljøvennlig transport avsluttet med Bilfri dag. Som vanlig stengte Oslo kommune øvre del av Karl Johan for trafikk. Et godt oppmøte av elbilforhandlere sørget for at det ikke ble bilfritt.
Bilfri dag ble ikke bilfri, men dagen da et bredt spekter av elektriske kjøretøy overtok Karl Johan. Det synes vi er greit. Den europeiske Mobilitetsuka skal ikke bare sette fokus på kollektive transportløsninger, sykler og apostlenes hester, men også på alternativene til fossile biler.
Elbilforeningen tok utfordringen fra Oslo Kommune på strak arm. Vi dro med oss et bredt spekter av leverandører til Bilfri dag. Vi nevner i fleng: Tante Paula, Buddy, Tazzari, Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEV, Nissan LEAF, Tesla, konvert Mercedes ML, Phoenix pick-up og Ford Connect, samt en rekke varianter av elektriske tråsykler og mopeder.
Bredden av leverandørene ble vist. Nytt av i år er at elbilene faktisk er å få tak i. At det var flere nykommere på utstillerlista, bidro til økt engasjement. For interessen var til tider stor. Publikum stimlet sammen for å få informasjon.
Det var riktig livlig aktivitet rundt flere av leverandørene. Uten å nevne navn kan vi røpe at forhandleren av en rød elbil hadde full hyre med å levere ut visittkort. Visittkort som var kopiert opp da forhandleren etter 33 signerte kontrakter rett og slett var tom for de ordinære. Hyggelig at det går fort i deler av bransjen.
Mest iøynefallende var nok de ombygde modellene, som med sin størrelse trakk godt med oppmerksomhet. «Finnes det så store elbiler også», som en sa. «Trodde elbiler måtte være små og rare, dette er jo en bil», fikk vi høre fra en annen kant.
Like hektisk var det ikke for den eldste aktøren i bransjen som deler av dagen kun hadde selvbetjent stand, men som etter hvert ble supplert av aktørens «old boys team». Vi synes det er hyggelig at norsk elbilindustri fortsatt kan, om ikke kaste glans, så i alle fall være tilstede.
Arrangementet ble en suksess. Som forhandleren til den blå fireseteren sa med et smil om munnen: «Dette blir det garantert flere salg av.»
Det ble også tid for utstillerne til å kikke på hverandres produkter. Bildet ovenfor viser Mitsubishis Maya forsøke seg på EVOs el-scooter Tante Paula.I bakgrunnen ser vi rompa til Tazzari som EVO selger i Oslo-området.
Nedenfor har vi Mitsubishis egen i-MiEV. Som sedvanlig omsvermet.
Birger N. Haug var en snartur nedom med en rød Nissan LEAF. Så var det opp til butikken igjen for å skrive flere kontrakter.
Islandske Northern Light Energy Norge AS vil gjerne forsøke seg i Norge. Europas første Tesla Roadster var med, samt konvertert Mercedes ML fra AMP og pick-up fra Phoenix.
Prügelknabene var Old Boys laget til Pure Mobility. Buddy har sin store tilhengerskare og entusiastene stiller opp når de trengs.
Peugeot iOn skinte fortreffelig blå og fin.
RøhneSelmer viste fram Ford Transit Connect Electric, bl.a. har Posten kjøpt 20 av disse.