Elektrisk Chevy Spark forventes i 2013
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne måneden er Los Angeles i USA stedet for bilutstilling. Chevrolet er på banen med sin nye, helelektriske Spark EV.
Morsomt at dette sammenfaller med Chevrolets tilbakekomst i Norge. Ikke at vi kan forvente glitrende dollarglis, da denne tiden er over, men i kulissene venter altså en ny, liten elbil.
I et presseklipp fra USA kan de meddele at Chevy Spark sommeren 2013 vil være klar for California-markedet og i Oregon i USA. De som får tilgang til Spark utenfor USA, skal være: Canada, Sør-Korea hvor den bygges, og EUROPA. Og så lenge vi sånn geografisk sett tilhører Europa, så bør vi ha noe å glede oss til også her hjemme.
Spørsmålet blir om vi får den som en Opel-variant eller som Chevy Spark. Kanskje begge deler?
I USA er prisen indikert til US$ 25.000. Med dagens kurs blir det i runde svinger 145.000 blanke, norske kroner. Så et norsk prisnivå i underkant av trillingene vil nok ikke være så helt feil.
GM forteller oss at Spark kan lades på 230V normallading, noe som vil ta ca 7 timer fra null til full. Dessuten kan den hurtiglades på 20 minutter fra 0-80% ved hjelp av den nye Combostandarden for DC-hurtiglading. Batteripakken er av typen litium og inneholder 20 kWh. I følge GM vil dette gi bilen «markedsledende rekkevidde». GM kan også fortelle at motoren vil være et ekte GM-produkt bygget på en av deres fabrikker ved Baltimore, USA.
Den ferske Chevroletimportøren i Norge følger nøye elbilmarkedets utvikling og utelukker over hodet ikke at Chevrolet Spark EV vil finne veien til våre breddegrader. Elbilforeningen reiser seg opp i trampeklapp for en beslutning om å forsere denne introduksjonen. Er det noe vi trenger, så er det flere elbilmodeller på markedet.
Vi tok en rask tur til en herværende forhandler av Chevrolet i Oslo, for å ta en nærmere titt på Chevy Spark, dog i fossil form. En snerten liten bil med moderne eksteriør og interiør, artige farger og akkurat så kompakt som en bil for nærtrafikk og trange bygater bør være.
Plass til 4 med litt bagasjeplass gjør at Chevy Spark kan bli en artig liten EL-tass på norske veier. Chevrolet sier at den vil ha 130 hester med solid dreiemoment som trolig vil gjøre lille «Sparky» til en skikkelig kvikkas. 0- 100 km/t gjøres unna på i underkant av 8 sekunder.
Osloforhandleren sa at de kjente til Spark EV, og ville ønske den hjertelig velkommen i sine salgslokaler den dagen den dukker opp. De er entusiastiske for Chevrolet-merket som de faktisk har solgt i en årrekke, og kunne meddele at de allerede hadde solgt et par Chevrolet Volt som er Opel Amperas ektefødte tvilling.
Kjenner vi Norges elbilkonge rett, Bernt G. Jessen, mannen bak suksessen med i-MiEV, kan det hende at Chevrolet får konkurranse av søstermerket Opel. For der er nå Jessen blitt Norgessjef. Han kan da ikke helt ha glemt de helektriske bilene.
Mer i Chevrolets pressemelding.