En stæsja LEAF
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Ingen flammelakkerte elbilkonsepter med feite felger, sota ruter eller heavy lydanlegg», skriver Sjur Stampe i sin reportasje fra Oslo Motor Show. Han tror det blir noen år til vi får se det. Men si ikke det.
I den bortgjemte bygda Hoston i Trøndelag går det i alle fall en Nissan LEAF med stylingsett. Rune Kvernland var den første som fikk LEAF i Orkdal, i november 2011. Han bor i Hoston og pendler vel 6 mil til jobb hos high-tech-firmaet Atmel i Trondheim.
I forbindelse med jobben reiser han mye til utlandet, og Kvernland oppsøkte en Nissan-forhandler i California høsten 2010 for å teste LEAF. Han ble overbevist om at dette var bilen han ville ha, og la inn sin bestilling ti måneder før den kunne leveres.
– Den så snål ut, men jeg så potensialet, påpeker han.
Med det tenker han først og fremst på sparte bilutgifter, som han summerer opp slik:
1.200 kroner spart i bomavgift per måned, 2.400 i diesel, og i tillegg kommer billigere forsikring – minst 3.600 i måneden totalt.
Men Kvernland så også mulighetene til å style opp bilen – få den til å stikke seg ut i LEAF-flokken. Han har laget seg en elektrisk «lowrider» med 19 toms lavprofildekk og ekstrautstyr i form av skjørt nederst på karosseriet.
– JDM, sier han med en viss stolthet. JDM? Vi ser ut som et spørsmålstegn, og han må forklare: JDM betyr Japan Domestic Market – dette er utstyr som bare er til salgs i Japan. Og Rune drar også til Japan i forbindelse med jobben, og fikk Atmel-forbindelse der til å ankaffe stylingsettet.
Da han kom med den lange pakken med sideskjørtene til bilen ble han spurt i innsjekkingen hva dette var for noe.
– Ski, sa han freidig, og med norsk pass ble han selvfølgelig trodd på det.
Men man må lide for skjønnheten: Med slike dekk blir kjørelengden kortere og han må ta det roligere over uregelmessigheter i veibanen.
Jeg er litt hjerneskadet – jeg synes det er tøft, sier bileieren.
Elektrisk lowrider: Med 19 toms lavprofildekk og ekstrautstyr i form av skjørt nederst på karosseriet, blir Rune Kvernlands LEAF det som på bilspråket omtales som en lowrider. Litt senket på fjærene er den også.