En trønderhovedstad badet i elbillys
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Zero Rally og lokale aktiviteter av Trøndelag Elbilforening skapte en elektrisk stemning i Trondheim sentrum. Ja, også en elbilparade ble gjennomført med stil.
Fredag ettermiddag 15.juni ankom Elbilforeningens Oslodeputasjon til Trondheim for å overvåke innkomsten av Zero Rally. Vi hadde allerede hørt på NRK Trøndelag radio at Zero Rally var «big event» i byen.
Når vi omsider tomlet inn på plassen foran Quality Hotel & Congress på Brattørkaia, trillet siste deltagerbil over målstreken. Uanfektet av at vi hadde misset de fleste målpasseringene, beveget vi oss raskt i retning av minglepartyet og traff her mange av deltagerne, samt eliten av elbilpromotører i Norge. Vi kunne i realiteten bare skumme fløten av arrangementet og snakke oss varme om rundetider, dekkvalg, sviktende BMSer og andre elbiltrivialiteter.
Elbilforeningen var representert i Zero Rally med «Mr Elbil», Øyvind Lunde i sin Think. Med glatt mine rattet han Thinken inn til en pokal hvis størrelse gjorde spiret på Nidarosdomen til skamme. Vi overlater derfor resten av presentasjonen av Zero Rally til ham, bare sjekk andre artikler på elbil.no.
Lørdagen opprant, og dette var dagen som Trøndelag Elbilforening virkelig skulle i ilden.
Olav Trygvason stod klar på søylen sin, og skuet ned på de stillegående kjøretøyene som nærmet seg hans plass. Han tenkte nok sitt.
Biler fra Zero Rallyet minglet seg på plass på torget. Utstillere fra NAF, Transnova, Zero og de kommersielle aktørene plasserte seg fint omkring. Nissan var der med LEAF, Mitsubishi med i-MiEV og vi pratet med Renault som igjen avduket vareelbilen Renault Kangoo Z.E.. Trøndelagspremiere var jo dette. Skikkelig stolte Renaultselgere svinset med stor fremtidstro rundt varebilen deres. Noe vi synes de har all grunn til å ha.
Den lokale bilforhandleren Carpoint var tungt representert på torget. Salgsdirektøren Jan Petter Kamark hadde dagen før vært i ilden på radio, og var fortsatt i sitt ess på lørdagen. Han viste bredde med Tazzari, Buddy og Tesla Roadster. Med sin satsing på Ecoride elsykler oppfyller Carpoint også Transnova sin målsetting om flere sykler med og uten eldrift i det totale trafikkbildet. Johan Sylte hos Carpoint kunne fortelle om en formidabel suksess med salg av elsykler til kommunene i Trøndelagsfylkene.
Posten viste stolt frem sin nye innsats for miljøet, med sitt nyutviklede postdistribusjonssystem ved hjelp av elektriske kjøretøy. Vi kunne beskue Comarts «Postman Pat elbil», Ford Transit Connect Electric og el-drevne IVECO varebiler. En distribusjon totalt forandret i den hensikt å kunne bringe posten ut til mottakerne på en mer miljøvennlig måte. En solid porsjon nytenkning innenfor logistikk og bruk av elkjøretøy har gitt resultater for Posten i Midt-Norge. En satsning som nå vil bli videreført andre steder i landet.
Så til sist, men over hodet ikke minst, stilte Trøndelag Elbilforening med egen stand. Man lokket til seg nye og gamle medlemmer med hyggelig og konstruktiv elbilprat, salg av kaffekrus og samtaler av mer generell karakter.
Foreningen viste frem flere til dels kuriøse elbiler. Det var tre generasjoner Think på plass, fra 1995 Pivco til 2010 Think City. Dessuten Citroën Berlingo el-varebil og Toyota RAV4 EV fra 10 år tilbake i tid. På Elbilforeningens stand kunne man også beskue Mia electric som var ferskvare i Trondheim og ikke skjult bak en skjeppe. Vi fastslo raskt at Mia var en av de store publikumsmagnetene denne lørdagen.
Lokalforeningens leder Hakon Markussen strålte omkapp med sola. Smilet økte for hver ny trønder som kom strømmende til torget for å beskue og snakke om fremtidens biler, allerede nå.
Klokka 12 samlet foreningen rundt 20 elbiler på høyden ved gamle NTH «høyborgen» = NTNU for dem som fortsatt er for unge til å forstå at Trondheim allerede har eslet mange gode ingeniørhoder.
Under kyndig ledelse av Per Magnar Skånøy startet paraden gjennom byens gater.
Turen gikk rundt omkring i byen. Blant annet på steder der publikum fikk god anledning til å snu sine hoder etter en stille elbilparade. Litt vanskelig var det å ta oppmerksomheten ifra en sliten og tung V8-lyd lagt igjen av en Ford Edsel eller Chevy Pickup fra 50-tallet, men et enkelt knepp i hornet fikk fotgjengere til å snu seg og smile. «Elbilene er jo så stille å greie de, da sjø». Både Think, Buddy, Mitsubishi, Nissan og en Toyota RAV4 EV deltok, sammen med en Mia som trakk mye oppmerksomhet på sin runde rundt byen. Også en Opel Ampera hadde sneket seg med i kortesjen, for anledningen med EL100000-skilt. Paraden endte opp på torget der Olav så nesten mer opphøyet ut enn vanlig. Trolig grunnet all oppmerksomheten fra byens elbilinteresserte innbyggere.
Det må kunne sies at elbilistene denne lørdagen satt solid preg på Trondheim. Så kubikkmeter på kubikkmeter med stål fra Detroit måtte avstå fra tronen, i alle fall i første omgang for denne ene dagen. Interessant nok har vi registrert at Amcarklubben har trykket Tesla til sitt bryst. Amerikansk som den er. Så da er det bare å anskaffe seg olabukser, olajakke, cowboy-boots og Tesla, så kan også en elbilist møte med rak rygg på amcartreff.
Norsk Elbilforening kunne fornøyd konstatere at lokalforeningen i Trondheim er i meget godt gjenge, og ønske dem lykke til videre med utvikling av elbilismen i Trøndelag.
I etterkant, en sen nattetime, bøyde Olav seg ned fra søylen sin og hvisket meg i øret:
«Hvor bliver Bjørgvin av mon tro?»