Plug-In HybridMottakelsen var delt da Toyota på 90-tallet lanserte hybridbilen Prius. Bilen som gikk på bensin og fossilstrøm.

Enkelte mente dette var den ultimate miljøvennlige bilen. Andre mente den kun var et forsiktig steg mot helelektriske biler. «Fundamentalistene» mente dette umulig kunne kalles en hybrid, siden strømmen er generert av fossilt drivstoff (bensin). Uansett, betegnelsen HYBRID har den fått beholde. 

Neste generasjon hybrid, Toyota Prius Plug-in, skal etter planen lanseres i løpet av 2012. Allerede nå finnes det tre demobiler i drift i Norge. For en stund tilbake hadde vi gleden av å prøvekjøre en av dem en ukes tid.

Vi hentet Toyota Prius PHV ved Toyotas hovedkontor og satte kursen mot Oslo. Batteri og tank var godt fylt opp. I motsetning til tidligere erfaringer, hvor bensinmotoren supplerte elmotoren allerede ved 50 km/t, er Prius PHV sin elmotor langt kraftigere og faktisk som hovedmotor å regne. Hjelpemotoren slår først inn ved passerte 100 km/t. Toyota har her klart å fjerne et av tidligere ankepunkter ved Prius, nemlig at el-motoren bensinmotoren kobler seg inn for tidlig.

På vei mot Oslo legger vi oss på 99 km/t og kobler inn cruisekontrollen for maksimalt jevn kjøring. På vei opp Lier-bakkene merker vi at kraften på el-motoren er i minste laget, og at hjelpemotoren slår inn. Vel oppe kobler hjelpemotoren seg ut. Etter ca 18 km er bilens batteri tom, og hjelpemotoren kobler seg inn påny.

Prius på ladestasjonInne i Oslo parkerer vi på en av byens ladestasjoner. Opplading av batteriet er beregnet å skulle ta om lag halvannen time. Vi rekker en liten arbeidsøkt på kontoret før vi atter begir oss ut i trafikken. Etter opplading setter vi kursen østover i retning Lørenskog, en strekning på 16 km i lett rushtrafikk. Denne gangen klarer vi oss uten hjelpemotoren, og kommer frem nesten tom for strøm på batteriet. Plugger inn til ny lading.

På neste «langtur» legger vi turen nordover langs E6 til Kløfta. Klarer med et kortvarig unntak i en bakke, å kjøre bare på ren elektrisk kraft over en strekning på nær 25 km. De øvrige kjøreturene denne uka går i og rundt Oslo, av typen normal småbykjøring til og fra jobb, småærender, butikkturer og fritidsaktiviteter.

Vi gikk inn for å lade så ofte som mulig. Bilens digitale computer, som viser gjenværende batteri, rekkevidde og drivstoff-(bensin-) forbruk, viste at vi ved blandet kjøring var nede i 0,06 liter på mila målt over noen dager.

Etter en uke og vel tilbake i Drammen, hadde vi lagt 379 km bak oss, og det var på tide å fylle tanken. 6,29 liter bensin, og vi går da ut fra at tanken var full da vi hentet den. Det gir et pent forbruk på 0,165. Her var det «langdistanse»-kjøring (Drammen-Oslo, Kløfta, Oslo og Oslo Drammen) som dro opp forbruket.

Under kjøring så hendte det at hjelpemotoren av og til slo inn uten grunn. En irriterende ting når vi har nok strøm på bilen og faktisk prøver å strekke strømreservene så langt som mulig.

Etter prøveturene sender vi et par spørsmål til Per Løken, miljø- og kvalitetssjef i Toyota Norge og får raskt svar:

Som erfaren elbilsjåfør vet jeg å kunne bruke ladepunkter rundt omkring når det trengs. Prius PHV er nok et steg i riktig retning, dog er det noe jeg savner og stusser på, bl.a. hvorfor bilens hjelpemotor slår seg inn uten at det er tilsynelatende behov for det?

Normalt er de viktigste grunnene til at hjelpemotoren slår inn:

  • behov for kraft, f.eks ved aksellerasjon
  • behov for varme eller kjøling av kupéen
  • at det begynner å bli lite strøm på hovedbatteriene

Nå er denne bilen du har prøvd for testbil å regne. På produksjonsbilene vil vi få knapper hvor føreren kan overstyre elektronikken slik at bilen f.eks. kan kjøres som en vanlig hybrid fra Drammen til Oslo, for så å kunne kjøres som ren elbil i Oslo. Altså valgfrie moduser. Det vil endre i mye større grad endre innslaget av bensinmotoren i henhold til førerens ønske.

Toyota Prius PHV display
Etter å ha kjørt elbil i mange år synes vi det er litt masete å måtte lade Priusen såpass ofte, og vi skulle ønske at batteriet var noe større og ga større rekkevidde?

Det ser også ut til at produksjonsbilene vil få noe lenger el-rekkevidde, dessverre uten at vi pr. dato kan si eksakt hvor lang rekkevidden vil bli. El-rekkevidden avhenger jo som kjent også av hvordan bilen brukes, temperatur, topografi, hastighet etc.

Oppsummert synes vi rekkevidden på batteriet er litt liten. Men vi venter spent på hvilken rekkevidde Toyota lander på å gi Prius PHV. En fintuning av elektronikken slik at hjelpemotoren ikke slår seg unødig inn, er óg på sin plass.

En ting er klart: Skulle Prius PHV bli en salgssuksess og ha rett til lading på offentlig infrastruktur, må standarden på ladestasjoner snarest lages slik at ladekabel ligger klar. Dette for at brukerne av Toyota Prius PHV skal slippe å måtte pakke ut ladekabelen så ofte Wink

I tida som kommer må vi forvente at det kommer til å bli enda mer kamp om ladeplassene. Kapasiteten i dag (Oslo) er allerede sprengt. Ved den plug-in hybridenes inntreden vil det komme krav om en helt annen fart i utbygging av infrastruktur for ladbare kjøretøy. For eksempel blir Oslo kommunes målsetting om 100 nye plasser i året ikke tilstrekkelig.

Les også Elbilforeningens politikk for ladbare hybrider