Enda sterkere elbilgrep for britene
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra 1. april kan Storbritannia gi inntil 35 prosent fratrekk i prisen for ladbare biler. Og nei – det er ingen aprilspøk.
Siden den såkalte «Plug-in car grant scheme» ble innført i 2011, har over 25.000 briter slått til. Ordningen blir stadig mer populær, og flere land – som Frankrike – tar nå grep for å gjøre null- og lavutslippsbiler enda mer attraktive. For snart to år siden ble det bestemt at fratrekket på 5.000 pund (tilsvarer drøyt 57.000 norske kroner) skulle vare inntil 50.000 lavutslippsbiler var registrert. Nå forlenges ordningen til 2020. I bunnen ligger en bevilgning på 200 millioner pund (anslagsvis 2,3 milliarder kroner). Til forskjell fra Norge, skal politikken være relevant for både personbiler og varebiler. Sistnevnte kan oppnå fratrekk i prisen på hele 8.000 pund (inntil 20 prosent av totalpris). – Folk ser i økende grad fordelene ved lav- og nullutslippsbiler. De har lave driftskostnader, og er enkle å lade hjemme eller på gateplan, sier Storbritannias transportminister, Baroness Kramer.Øker satsen for de beste
– Vi er ivrige på å forsikre oss om at midlene styres effektivt for å støtte markedet for lav- og nullutslippsbiler. Både teknologien, og antall modeller tilgjengelig, har utviklet seg mye siden ordningen ble innført, legger Kramer til. 1. april innføres derfor tre kategorier for støtten, etter at standarden til nå har vært 25 prosent fratrekk i prisen eller maksimalt 5.000 pund. Nullutslipp – kategori 1 – vil nå premieres mest, mens graden av CO2-utslipp bestemmer resten (se figur under). Tanken bak er at tilnærmingen skal være teknologinøytral, og i mai vil de tre nivåene bli gjennomgått. Basert på gjennomgangen, vil fratrekkssatsene for de tre kategoriene bli endelig fastsatt. Blant kravene til elbilene i «Plug-in car grant scheme», er at de må kunne kjøre 110 kilometer mellom hver lading og at toppfarten er minst 95 km/t.
16 godkjente elbilmodeller
- BMW i3
- BYD e6 (bildet under)
- Citroen C-Zero
- Ford Focus Electric
- Kia Soul EV
- Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive
- Mitsubishi i-MiEV
- Nissan e-NV200 5-seter
- Nissan Leaf
- Peugeot iOn
- Renault Fluence
- Renault Zoe
- Smart fortwo electric drive
- Tesla Model S
- Volkswagen e-up!
- Volkswagen e-Golf

10 godkjente ladehybrider
-
- Audi A3 e-tron
- BMW i8
- Chevrolet Volt (ny modell, bildet under)
- Mercedes-Benz S500 Hybrid
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Porsche Panamera S E-Hybrid
- Toyota Prius Plug-in
- Vauxhall/Opel Ampera
- Volkswagen Golf GTE
- Volvo V60 Plug-in
