Endelig en elektrisk Ford
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford har vært en pionér på mange områder når det gjelder bilproduksjon, men ikke for elektriske biler. Når elektriske Ford Focus nå lanseres i Norge, kan den ikke sies å være banebrytende.
Gamle Henry var skeptisk til å eksperimentere med motorer i sine produksjonsmodeller. Modell K med sekssylindret rekkemotor som han lanserte i 1906, ble slett ingen suksess. Derfor valgte Henry å holde seg langt unna seksere, og gikk direkte fra den firesylindrede A-Forden over til V-åtter i 1932. Først i 1941 dukket det igjen opp en sekser hos Ford.
Kanskje har denne motor-fobien holdt seg i Ford-konsernet, for biler med elektriske motorer har de ventet med. Men nå er den her på det norske markedet, Ford Focus med el-motor.
I USA har de hatt den en stund, og Ford-forhandler Melhus Bil Trondheim, tok inn en USA-modell på forsommeren for å tyvstarte elbilsalget. Derfor har vi fått anledning til å sammenligne tre varianter av Focus’en: USA-elektrisk, Europa-elektrisk og fossil-Focus.
Det er ikke stor forskjell på USA- og Euro-varianten av Focus – bare bagateller. Speedometeret har mph i ytre sirkel og kmt i indre for USA-modellen, og selvsagt omvendt på Euro-utgaven. USA-utgaven har todelt sidespeil – en egen vidvinkelseksjon som mangler på Euromodellen. En praktisk detalj synes vi.
Instrumentpanelet på en fossil Ford ser gammeldags ut i forhold til den multifunksjonelle dataskjermen på el-Focusen.
Biler med god lukt – og dårlig
Den andre forskjellen er lukta. Innvendig lukt i USA-bilen er som i USA-biler, og det liker vi godt. Lukta hensetter oss til landet over there. Eurobilen har den kjedeligere Europa-lukta.
Tull synes du? Nei, for denne bilmannen er lukt viktig. Jeg har sagt nei takk til gode bruktbilkjøp på grunn av at jeg ikke likte lukta. Verste billukt jeg har opplevd var i en P70 (forløper for Trabant) som en lærer på barneskolen hadde. Øst-Europeisk billukt har til alle tider vært pyton. Min favorittlukt? 1953 Cadillac – herlig!
Kan den lokke konservative Ford-kjøpere over på el?Men det var jo elbil dette skulle omhandle, og der er konklusjonen grei: Ford Focus er en meget bra elbil som avgjort er å foretrekke foran bensinutgaven. Kompakt og fin å kjøre, og mye friskere i frasparket enn fossilvarianten.
Den har ett stort minus: batteriet er plassert som en stor klump i bagasjerommet. Dette reduserer volumet betraktelig, og denne dromedar-kuppelen ødelegger muligheten for fornuftig bruk av bagasjerommet med nedslått baksete.
«Born Electric» har BMW som slagord for sin elbilsatsing, og det er et godt poeng. Elektrifiserte fossilbiler er utdatert allerede den dagen de er født. Det er liten tvil om at Tesla-løsningen med «batterigulv» er den beste.
Likevel, el-Focusen kan ha en viktig misjon. Mange er skeptiske til å prøve noe nytt, og vi antar det vil være lettere å lokke trofaste Ford-kunder over på el når de kan kjøpe en elektrisk variant av en bil de allerede kjenner godt.