EU har vedtatt at elbiler må støye mer
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I stedet for å jobbe for mindre støy i byene, har EU vedtatt at elbiler må støye mer.
Elbiler støyer mindre enn vanlige biler fordi de ikke har en bråkete forbrenningsmotor. Men i høy fart vil man uansett høre lyd fra dekk og vindsus. I lavere fart vil du bare høre en svak pipelyd fra den elektriske motoren hvis den ikke har et fett stereoanlegg.
Blant annet har blinde og svaksynte klaget på at elbiler og hybridbiler gjør dem mer utrygge i trafikken. Derfor har det kommet krav om at biler med elektrisk motor må ha en varsellyd ved lav fart. USA har allerede innført krav om fotgjengervarsel for elbiler og hybridbiler. Nå følger EU og dermed også Norge etter.
Elbilforeningen har tidligere oppfordret elbilistene til å være ekstra oppmerksom på myke trafikanter som ikke hører at de kommer kjørende. Men et stort problem er det ikke så vidt vi har erfart. I vår spørreundersøkelse fra 2012 oppgir over 80 prosent av elbilistene at de aldri har opplevd farlige situasjoner med myke trafikanter.
Men i stedet for å fjerne roten til problemet, nemlig de bråkete og forurensende bilene, velger EU i stedet å kreve at de stillegående elbilene skal bråke mer. Hvis støybildet i byene hadde vært lavere hadde du også hørt elbilen – og fuglene.
Kravene fra EU:
- Elbiler er påkrevd å automatisk lage lyd fra start til opp til ca 20 km/t og ved rygging
- Lyden skal være kontinuerlig og varsle fotgjengere og andre myke trafikanter om at et kjøretøy er i bevegelse
- Elbilen kan ha en pauseknapp som stopper lyden midlertidig
- Varsellyden skal ikke være høyere enn fra en tilsvarende bil med forbrenningsmotor under samme forhold
Les mer hos Støyforeningen