Fakta om batteriavfallet i Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 1993 ble selskapet Batteriretur AS opprettet av batteriprodusentene for å håndtere produsentansvaret for batteriavfall. Alle produsenter og importører av batterier kan være kunder og medlemmer.
Batteriretur AS administrerer innsamling, mottak og gjenvinning av batterier. Ordningen finansieres gjennom et miljøgebyr som Tollvesenet krever inn på vegne av Batteriretur AS. Størrelsen på gebyret fastsettes av administrasjonen i Batteriretur AS. I tillegg betaler gjenvinnere for avfallet, men disse inntektene går til innsamlere og mottakere. Batteriretur AS har ikke monopol på innsamling og gjenvinning av batterier i Norge. Men hvis tjenestene ikke kjøpes derfra, må aktører selv dokumentere overfor myndighetene at all innsamling og gjenvinning er ordnet. På grunn av et godt utviklet system for håndtering, og stor oppslutning blant produsenter og importører av batterier, er Norge blant de beste i Europa til å samle inn og gjenvinne materialene i batteriavfallet. Krav satt i EU-direktiv overoppfylles og statusen er slik for de tre hovedgruppene batterier er delt opp i: Innsamling- Blybatterier 96-98% (industri- og bilbatterier)
- NiCd-batterier over 100% pga utfasing (industri-, tog-, bilbatterier etc)
- Annet 20% (portable småbatterier etc). I 2012 skal innsamlingen opp i 25% som blir EUs minstekrav.
- I blybatteriene gjenvinnes mer enn 65%
- For NiCd gjenvinnes mer enn 75%
- Av annet gjenvinnes mer enn 50%
