Flere vil knekke Tesla-koden
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen jobber med å skaffe til veie batterikapasitet som betyr 50-60 mil rekkevidde. Ladbare hybrider er ifølge viktig kilde en mellomløsning på veien til helelektrisk mobilitet.
KOMMENTAR: Den siste tiden har vi lest rapporter fra norske biljournalister som har vært på internasjonal utstilling i Paris.
Gjennomgangsmelodien er at det er svært tynt med elbilnyheter. Det som er verdt å melde om av elektrisk, er stort sett ladbare hybrider. En gikk sågar så langt som å utbrodere at Teslas stand var plassert under en trapp.
Men det betyr ikke nødvendigvis at det ikke skjer noe som helst. Tvert i mot.
Sannsynligheten er langt større for at bilprodusentenes ingeniører jobber med å knekke Tesla-koden, og at det derfor er «stille før stormen». Men dette er utviklingsarbeid produsentene ikke uten videre kringkaster i media.
Det handler om å gi kommende elbiler rekkevidder som klart overgår dagens gjennomsnitt.
– Ladbare hybrider kun en brobygger
Vi følger godt med på det som skrives om elbil i internasjonal presse, og særlig når viktige personer uttaler seg på vegne av bilprodusentene. Nylig fant vi noen slike uttalelser på det australske nettstedet motoring.com.au. VWs utviklingsansvarlige for drivlinjer, Dr. Heinz Jakob Neusser, uttalte seg – på en uvanlig interessant måte.
Han sier nemlig at vi ikke må vente lenge før det er vanlig at elbiler har en rekkevidde mellom 50 og 60 mil. Neusser antyder innen 2020. Overraskende nok uttalte han også at ladbare hybrider kun er å anse som brobygger på veien til helelektrisk mobilitet.
– Vi har to broteknologier. På den ene siden plug in-hybrider, og på den andre brenselceller. Årsaken er at begge øker rekkevidden dersom det ikke finnes lademuligheter. Når du har det, er det enklest å lade batteriet og kjøre elektrisk, er Neusser sitert på.
Så hvorfor var det stille rundt elbiler i Paris? Én plausibel forklaring er altså at det jobbes hardt med teknologiutvikling i det stille. Volkswagen AG jobber eksempelvis med å øke energitettheten i batteriene. Selskapets viktigste konkurrent i Norge, nemlig Toyota, holder seg unna dette – og satser heller på hydrogenbil. De viste likevel fram den lille elektriske farkosten i-Road i Paris (bildet under), som skal bli et skreddersydd pendlerkjøretøy i bystrøk.
Vil ha mye raskere lading
– Vi har i dag større energitetthet i batteriene enn noensinne. I 2015-2016 kommer neste steg. Da går vi fra 25-28 Ah til 36-37 Ah. Nå jobber vi faktisk med neste steg, med en energitetthet på rundt 60 Ah. Forskningen vil gi en helt ny batterikjemi, og dette vil komme i begynnelsen av neste tiår, sier Neusser.
Resultatet vil ifølge Neusser bli at en VW e-Golf går fra en teoretisk rekkevidde nå, på 190 kilometer, til rundt 300 i neste generasjon i 2015-2017. Neste steg etter det innebærer 500-600 kilometer. Det vil i sin tur kreve en godt utbygd infrastruktur.
– Utviklingen avhenger av hva som skjer i forskjellige markeder, eller hvordan infrastrukturen vokser. For når du har så store energimengder i batteriene, er du avhengig av kraftig lading, sier Neusser.
– Da går det ikke med 3,6 kilowatt ladefart (det normale hjemme i garasjen). Det tar for lang tid. Du trenger minst 50, 80 eller kanskje 90 kW ladeeffekt. Det jobbes med slike løsninger – og jeg regner med at de kommer, men det vil ta litt tid. I mellomtiden fortsetter vi med ladbar hybrid-teknologi for å tette hullet inntil landene har fått infrastrukturen på plass, sier Neusser.
Kia satser hardt på elbil
Andre produsenter jobber også svært aktivt for å komme skikkelig på banen. En av dem er koreanske Kia, som nettopp har lansert elektriske Soul i Norge.
Til forskjell fra det normale, nemlig CHAdeMO-hurtigladere med 50 kW ladeeffekt, kommer Kia nå med 100 kW. Det betyr at ladetiden fra 0-80 prosent fort kan være nede i 15 minutter, og betyr tilsvarende ladefart som Tesla tilbyr på sine superladere.
De første to Kia-hurtigladerne ble installert ved bilprodusentens europeiske hovedkvarter i Frankfurt. Og dette er bare starten: 233 hurtigladestasjoner skal utplasseres hos europeiske forhandlere, i tillegg til dagens 140. Dette er en del av en større plan fra Kias side om å installere et robust ladenettverk i hele verden, siden elektriske Soul skal selges globalt, opplyser Kia.
Selskapets europeiske COO, Michael Cole, sier klart og tydelig at Kia anser elbiler som en nøkkelløsning for framtidig mobilitet, og at konsernet vil fortsette å investere i teknologien.
Les også
Nå kommer BKK med universelle hurtigladere