Hopp til innhold

Fordoblet elbilsalg i 2012

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Snorre SletvoldI 2012 ble det solgt over 4.000 elektriske biler i Norge, en fordobling fra 2011.  – Om ikke lenge har vi over 10.000 elbiler på norske veier, sier Snorre Sletvold, leder i Norsk Elbilforening.

Totalbestanden av elbiler var ved inngangen til året rundt 9.500, mot 5.411 foregående årsskifte.

I 2012 ble det solgt 4.009 nye person- og varebiler med elmotor i Norge gjennom de offisielle salgskanalene. Med bruktimport og andre mindre elbiler ble det totalt solgt om lag 4.300 nye elbiler i fjor. Tilsvarende totaltall for 2011 var 2.242. Elbiler utgjorde ca. 2,8 prosent av salget av nye personbiler. Tilsvarende tall for 2011 var 1,6 prosent.

– Dette er en gledelig utvikling. Det viser at standhaftigheten til politikerne om norsk elbilpolitikk virker, sier Snorre Sletvold.

Nissan LEAFI fjor sommer ble forutsigbare rammevilkår for elbil fram til 2018 vedtatt i klimaforliket på Stortinget. Derfor er det ingen grunn til å tro at salget vil synke de neste årene, selv om enkelte merker kan oppleve en utflating i salgskurven.

Økt markedsandel i 2013

– Vi tror at elbiler i 2013 vil ta en markedsandel på over 3,5 prosent som gir et nysalg på rundt 5.000 elbiler. I 2013 vil det komme flere nye modeller som vil trigge det norske folk til å kjøpe elbil, sier Sletvold.

Han nevner den nye Tesla Model S som starter levering denne våren.

– I tillegg kommer en rekke andre spennende modeller i 2013 som gjør at enkelte potensielle elbilister har sittet på gjerdet, sier Sletvold.

Nissan LEAF skriver Norgeshistorie

Nissan LEAF er Norges mest solgte elbil gjennom tidene med til sammen ca. 2.700 solgte eksemplarer.  Nissan solgte alene flere elbiler i 2012 enn det som ble solgt av elbiler i 2011. I høst gikk også LEAF forbi «storebror» Nissan Qashqai i antall solgte eksemplarer.

– LEAF er en elbil det norske folk har tatt til seg. Det viser at når elbilen blir «normal» av utseende og sikkerhet, vil flere og flere velge elektrisk, sier Snorre Sletvold.