blogg120830-160I sommer var Jonette Øyen tre uker i Danmark med sin nye elbil. Danmark har alltid vært ferielandet hennes, og kommer fortsatt til å være det. Neste tur blir antakelig allerede i høst, også da med elbil.

 

Første gang på langtur i Danmark med elbil oppsummerer Jonette Øyen som en positiv og hyggelig opplevelse. Hun møtte mange nysgjerrige og hjelpsomme mennesker. For eksempel fikk hun tilbud om å lade på en bensinstasjon selv om hun måtte sperre for en av bensinpumpene. Ferieturen med elbilen var likevel tidvis nervepirrende. Å unngå å gå tom for strøm krevde planlegging både før og underveis.

Clever hurtiglading i Danmark– Fornøyelse å kjøre elbil i Danmark

 Turen gikk med danskebåten til København, via Kalundborg og ferge over til Jylland og et sommerhus der. Deretter tilbake igjen til Sjælland og sommerhus i Rørvig. Turen mellom København og Kalundborg var den mest nervepirrende på grunn av dårligere utbygd nettverk av ladestasjoner på strekningen. Jonette kjørte totalt 660 kilometer i Danmark på tre uker.

– Stort sett var det en fornøyelse å kjøre elbil i Danmark. Her er det lav rullemotstand og gode veier. Det var morsomt å gli avgårde både på småveier og motorvei, sier hun.

På et punkt viste til og med rekkeviddegjetteren på bilen en gjenstående rekkevidde på 202 kilometer. I og med at den oppgitte maksimale rekkevidden på Nissan LEAF er 175 kilometer, er dette kanskje ny rekord? Det illustrerer uansett hvor godt egnet elbil er i flate Danmark. Men da det ble lite strøm, var det likevel viktig å ikke kjøre for fort på motorvei. Da synker kapasiteten raskt.

Elbil adapter DanmarkForvirrende stikkontakter

– Før jeg dro måtte jeg først finne ut hvilke kontakter og overganger jeg trengte for å lade i Danmark. Jeg spurte blant annet på elbilforumet og fikk mange innspill, men mye teknisk informasjon og ingen klare svar. Til slutt endte det med at jeg kjøpte en adapter til en såkalt industrikontakt (IEC 60309) og en kraftig skjøtekabel. På hurtigladestasjonene var det kontakt direkte i laderen slik som i Norge, så de fungerte uten problemer. Den innkjøpte adapteren fungerte fint på kommunale og andre offentlige normalladeplasser. I privathus er det andre jordkontakter enn hjemme, da må man ha en trebenet kontakt. Så da Jonette kom fram til sommerhuset på Jylland, var det ikke mulig å lade. På en campingplass i nærheten var det hjelp å få, der fikk hun låne en overgang et par dager.  Og etter mye om og men, fant hun endelig en butikk der hun kunne kjøpe sin egen. Så nå er neste Danmarkstur sikret.

– Men husk sikkerhet på steder der du ikke kjenner det elektriske anlegget. Jeg ladet aldri over natten da jeg brukte adaptere og sjekket med jevne mellomrom at kontakter og ledninger ikke gikk varme, sier hun.

RekkeviddeOversikt over ladestasjoner

– Den andre utfordringen var å finne ladestasjonene. I Danmark er utbyggingen av ladestasjoner mer kommersiell enn i Norge, og man må gå inn på hver enkelt tilbyder sin tjeneste for å finne deres ladestasjoner. Jeg har tre-fire apper på Ipaden jeg brukte, forteller Jonette. Men til forskjell fra i Norge, er det også oversikt over privatpersoner som tilbyr lading på hjemmekontaktene for en elbileier i nød.

Forhåpentligvis blir det lettere til neste år. Elbilforeningen jobber nå for å eksportere suksessen med den norske ladedatabasen NOBIL til alle de nordiske landene. Da vil alle ladestasjonene bli samlet på ett sted og informasjon åpent tilgjengelig for alle.

I Danmark er elbilmarkedet på mange måter omvendt av i Norge. De har mange ladeplasser, men få elbiler. Mye av grunnen skyldes langt færre fordeler for elbiler og lavere avgiftsfritak slik at elbiler blir dyrere i innkjøp.

– På hurtigladeren i Kalundborg parkerte jeg ved siden av en annen Nissan LEAF. Eieren så på min bil med begeistring og fortalte at han akkurat hadde kjøpt LEAF nummer 40 i Danmark. Slikt opplever man ikke i Norge lengre, smiler Jonette.

Jonette ØyenElbilist i 6-7 år

Jonette Øyen ble elbilist for 6-7 år siden. Hun fulgte med i debatten om elbil og tenkte at dette var en framtidsløsning hun ville støtte. I tillegg er hun nysgjerrig av person og liker å teste ut nye ting.

– Hvis kapasiteten og rekkevidden til elbiler skal bli bedre, må noen av oss gå først. Jeg ønsker å bidra til at produsentene utvikler enda bedre elbiler, forteller hun.

– Fantastisk bybil

Jonette satte seg på venteliste da brukte Thinker skulle importeres fra USA til Norge etter at Ford ga opp satsingen i 2003. Etter lang ventetid var hun heldig og fikk en Think som var kjørt lite og stort sett oppførte seg pent. Elbilen var i utgangspunktet bil nummer to, men ble etter hvert bil nummer en i kombinasjon med medlemskap i Bilkollektivet.

– Thinken var en fantastisk bybil til og fra jobb, innkjøp og småturer. På ferie og når to barn skulle være med, leide vi bil i Bilkollektivet, sier hun.

Oppgraderte til Nissan LEAF

I januar i år kjøpte Jonette seg en Nissan LEAF for å få større plass og lengre rekkevidde. Hun bestemte seg for å kjøpe den hos Nissan-forhandleren på Gol på grunn av svært god service og kunnskap om elbil.

– Jeg tok toget opp til Gol og forhandleren møtte meg på stasjonen med blomster. Etterpå kjørte han meg til Hønefoss med LEAF’en på tilhenger. Derfra kjørte jeg i forferdelig vintervær til Oslo. Men elbilen viste seg å være en god vinterbil, så turen gikk fint, forteller Jonette.blogg120830-danmark-672