Først ute med elvarebilen Renault Kangoo Z.E.
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jørn Amundsen i Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune er den første kunden som får overlevert varebilen Kangoo i elektrisk versjon. – Elbil er nytt og spennende for oss, smiler han.
– Vi setter høye krav til oss selv og etterspør biler som har minst mulig negativ miljøeffekt, sier Amundsen som jobber med bilflåten på kjørekontoret i Vann- og avløpsetaten (VAV). Kontoret har ansvaret for hele VAV sin flåte av vare- og lastebiler.
– Vi hadde en forespørsel ute på elvarebil akkurat da den elektriske versjonen av varebilen Kangoo ble lansert. Renault vant i konkurranse med flere leverandører, sier han.
Varebilen skal deles blant de ansatte på hovedkontoret som ikke har fast bil. Før bilen tas i bruk, vil alle de ansatte få en liten introduksjon til hvordan en elbil fungerer i praksis og hvordan den lades.
Forhåpentligvis blir erfaringene så positive at flere biler blir byttet til elektrisk drift. Amundsen har tro på at bruksmønsteret til flere av deres biler passer for elektrisk drift med hensyn til rekkevidde og ladetid.
Han er spent på hvordan bilen fungerer i praksis og hvordan rekkevidden blir nå på vinteren. Det vil han få god oversikt over i en ny app for mobil og pc fra Renault hvor man kan sjekke ladestatus og batterikapasitet på elbilen i sanntid. Dette er kanskje spesielt nyttig når bilen deles mellom flere brukere.
Vann- og avløpsetaten er tidlig ute før resten av Oslo kommune som i løpet av de neste årene skal bytte ut over tusen person- og varebiler med nullutslippsløsninger. Erfaringene fra Vann- og avløpsetaten kan også være nyttig i dette arbeidet.
Jan Traaseth, administrerende direktør i Renault Norge, overrakte blomster til sin første kunde av Renault Kangoo Z.E.
– Vi er stolte av at Oslo kommune har valgt Renault som leverandør av sin første elvarebil. Vi håper dette blir starten på et langt og godt samarbeid med Oslo kommune om å redusere luftforurensingen lokalt og klimautslippene globalt, sier Traaseth.
I alt er det til nå 90 varebiler i bestilling som leveres fortløpende over hele landet. Mesteparten av bestillingene er fra Oslo og Akershus. Det er først nylig at forhandlerne i de andre større byene har fått demobiler, og det er jo forståelig at de fleste ønsker å prøvekjøre bilen før de bestiller.
– Dette er starten på en ny epoke for Renault. I løpet av en toårsperiode skal vi lansere hele fire nye elbiler, inkludert Kangoo Z.E., sier han.
Mest spenning knytter det seg til Renault ZOE som kommer til Norge i begynnelsen av 2014. Men Traaseth vil også fremheve femseterversjonen av Kangoo som han mener har stort potensiale for blant annet småbarnsfamilier med barnevogner og fritidsutstyr. Kangoo Z.E. som flerbruksbil med fem seter blir levert fra begynnelsen av neste år.
På bildet under overrekker Jan Traaseth, administrerende direktør i Renault Norge, blomster og første Renault Kangoo Z.E. til Jørn Amundsen i Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.