Første dag i Zero Rally
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.


Elbilforeningen har sin egen mann med i årets rallybegivenhet. Autoslalåmkongen Øyvind Lunde er med sin svarte Think en av favorittene i klassen for urbane kjøretøy. Vi har fått en rapport og video.
Tidlig på dagen kunne Øivind ringe oss og fortelle at ingen eksemplarer av bestselgeren i-MiEV blir med på årets Zero Rally. Sjåførene av disse elbilene hadde satsa på hurtiglading. Men transportøren klarte å ødelegge hurtigladeren under lossing. Så da veit vi at f.eks. Grønn Bil skifta fra i-MiEV til Tesla, sjøl om resultatlistene ikke er oppdatert med det. Litt trist, hadde vært gøy å se hvordan i-MiEV ville ha hevda seg.
Rallyet består nå av store mengder Tesla, en del Thinker, tre Volvo C30 elektrisk, en Nissan LEAF, to ladbare hybrider, kun én hydrogenbil, én biogassbil og et par rariteter av elbiler. Tilsynelatende et litt kjedeligere og mindre internasjonalt heat enn tidligere. På den annen side, kjendissjåfører er det nok av med svensk rallydronning, norske rallystjerner, Eldar Vågan, motorjournalister og den autofile Jan-Erik Larssen.
I natt fikk vi en liten oppsummering fra Øivind Lunde.
Lange dager med nye erfaringer. I samarbeid med NAF har Zero fått til et stort arrangement. Det meste foregår på idealtider og regularitytester. Det vil si at det skal holdes en eksakt snittfart målt pr 300 meter med en GPS-logger.
Kartleseren min og jeg ble så oppslukt av «snittfarten» at vi for en brøkdel av et sekund overså kartet. Hmm, veldig dumt. Vi kom over i et veiprosjekt med en standard av en annen verden,og var riktig så stolte over at vi til tross for den elendige veibanen, klarte snittfarten. Vi nærmest fløy over hull og annet som minnet mer om åker enn vei. Det var som det skulle vært en etappe i Paris – Dakar.
Men da regularitytesten var fullført, var vi ikke akkurat der vi skulle vært. Vi hadde kjørt ca 6 kilometer i feil retning og havnet på en annen farbar vei til Gjøvik. Sikkert et par hundre høydemeter lavere enn punktet hvor vi skulle tatt til venstre. Slike blemmer koster tid og ressurser (energi). Noe som ikke gir plusspoeng i boka. Ei heller det overskuddet vi følte vi måtte ha for å fullføre siste etappe utenfor Vikingskipet. Vi rullet inn med ca 10-15% strøm igjen på batteriene, og var ikke videre imponert over den svært så raske autoslålåmbanen vi skulle kjøre på. Men bekymringene skulle vise seg å være grunnløse. Her er en video som viser opplevelsen. Vær litt tålmodig, det tar ca 30 sekunder før jeg kommer igang. Så går det unna.
Det gikk over all forventning. Fikk også gleden av å ratte en Tesla to runder på samme bane. Jeg må innse at den var tre sekunder raskere enn min lille sorte. Det er den neppe i autoslalåmfinalen i Oslo på torsdag ettermiddag. Her er en video først med filming av autoslalåm med en annen Tesla, så kommer jeg.
Resultatlistene finner dere her.
Ser ut som vår gode venn Lunde er på tredjeplass i urbanklassen etter å ha vært på ekstra sightseeing. LEAF er på andre, mens en Volvo C30 med rallysjåfør Kenneth Johnsrød leder. På totallista er det interessant å se at LEAF er på tredje, men dessverre har mange Teslaer m.m. fra andre klasser sneket seg innimellom, så Øyvind er på 12. Her er det potensial for å kjøre seg opp!
Nedenfor [fjernet] er en mating av masse smånytt og rapporter fra første dag. Vi ønsker Zero lykke til videre med rallyarrangementet.