Første LEAFPå selveste Halloween overrakte Nissan-forhandleren Birger N. Haug på Rud den første norske kunde-LEAFen. Det var slett ikke skummelt.

 

 

 

Med dette starter utrullingen i Norge av årets bil i 2011. Den heldige mottaker var styreleder i Höegh Autoliners, Leif O. Høegh.

Hvorfor var det akkurat LEAF du valgte?

– LEAF er en ordentlig bil med elektrisk fremdrift, en bil som oppleves som en vanlig bil. For meg var det ikke et annet naturlig valg.

Så det var virkelig intet annet valg?

– For meg sto valget mellom LEAF eller en helt vanlig bil. Utseendet, sikkerheten og at bilen oppleves som en vanlig bil, var avgjørende for at valget falt på en elbil som LEAF.

Dette er den første elbilen din?

-Ja, det er det. Men ikke den første elbilerfaringen. På kontoret har vi Think tilgjengelig.

Er dette første gangen du velger Nissan?

Første LEAF overleveres-Nei, jeg er mer eller mindre oppvokst med Nissan. Min første bil var en Nissan Cherry som jeg overtok fra min mor.

Kanskje ikke så rart i grunn at det er slik. Familierederiet Höegh Autoliners har i en årrekke vært Nissans samarbeidspartner for bilfrakt. Etter å ha hatt familierederiet som leverandør i over 40 år, ønsker Nissan å vise at de setter pris på den nære samarbeidspartneren. Som det heter i pressemeldingen fra Höegh: «Det reflekterer derfor industriell symmetri for oss når vi kan frakte Nissan Leaf fra Japan og være første kunde i Norge.» Et interessant uttrykk som vi i Elbilforeningen må tenke litt mer over.

Hvordan kommer du til å benytte elbilen?

– Det vil være bilen for by- og nærbykjøring. Frakt av unger som skal hit og dit, ja en familiebil. Dette er jo en moderne og miljøvennlig bil. Som barnefar påvirkes man av sine barn.

Blir du medlem av Norsk Elbilforening da?

– Jeg viste ikke at dere fantes før nå nettopp, så….

– Da kan jeg glede deg med at Nissan dekker medlemskapet ditt ut 2012, om du ønsker det, slik vi gjør med alle LEAF-kunder, skyter Frode Langli, marketing manager i Nissan, inn fra sidelinjen.

Hvordan tror du elbilfremtiden blir?

-Det vil komme stadig flere elektriske modeller på markedet. For at dette skal være vellykket, er det viktig at det tilrettelegges slik vi gjør i Norge. Økonomiske insentiver er viktige, selv marginale økonomiske insentiver virker.

Leif O. Høegh forteller at Höegh Autolines opererer nesten 60 bilskip. Det største har plass til 8.000 biler, eller nesten 40 km med Nissan LEAF.

Starten på utrullingen av LEAF har vært etterlengtet og lengselen stor på elbilforumet. Overrekkelsen av den første LEAFen var litt spesiell for Nissan. Bilen som allerede få dager etter offisiell salgsstart hadde brakt 600 salgskontrakter inn i permene.