Fortum kjøper EV Power
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
I dag slapp Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE) nyheten om salget av hurtigladeselskapet EV Power til Fortum Charge & Drive. Kjøperen lover bedre lademuligheter.
EV Power har vært et heleid datterselskap av NTE. I en pressemelding opplyses det at Fortum nå tar over EV Powers 10 hurtigladestasjoner i Trøndelag.
Ikke minst betyr det at medlemmer i Elbilforeningen snart kan benytte vår ladebrikke til hurtiglading i Trøndelag.
EV Power åpnet sin siste og største hurtigladestasjon, på Berkåk i Sør-Trøndelag, i mars i år. NTE har sett på sin virksomhet som utelukkende regional, og mener at det med stadig økt elbilbruk er behov for nasjonale løsninger. Slike har selskapet ikke hatt ambisjoner om å delta i.
– Utviklingen går over i en ny fase. Dette er en utvikling vi applauderer, men som vi ikke har ambisjoner om å delta i. Vi er tilfreds med at Fortum kjøper EV Power for å utvikle satsingen videre, sier administrerende direktør Svein Olav Munkeby i NTE Marked.
Vil bygge ut eksisterende stasjoner
Leder i Fortum Charge & Drive, Jan Haugen Ihle, fastslår at selskapet er veldig fornøyd med å få fotfeste i Trøndelag.
– Vi ser fram til å videreføre det gode arbeidet EV Power har gjort, og vi skal nå gi elbilistene et enda bedre tilbud, sier Haugen Ihle.
Først og fremst betyr det flere hurtigladere på eksisterende lokasjoner, i tillegg til at gamle hurtigladere erstattes med nye.
– Der det er mulig skal Fortum bygge ut ladestedene til å inneholde to hurtigladere og en mellomrask lader med dobbelt uttak, sier Haugen Ihle.
Overgang til minuttprising
EV Power har operert med abonnementspris eller fastpris ved lading, mens Fortum Charge & Drive benytter minuttpris.
– Vi mener minuttpris er det beste for forbrukerne, ettersom man kun betaler for det man lader for. Dessuten fører det til mindre kø ved ladestasjonene, ved at bilistene ikke lader bilene lenger enn nødvendig, sier Haugen Ihle.
Hva Fortum Charge & Drive har måttet betale for EV Power er ikke offentliggjort, men det er tydelig at hurtiglading i småskala ikke har vært spesielt god butikk så langt. I fjor omsatte selskapet for 1,27 millioner kroner, med et årsresultat på -1,35 millioner kroner.
Positivt er det likevel at omsetningen har økt de siste årene.
Bakgrunn: Dagens EV Power-hurtigladestasjoner
- Orkanger (2 x Chademo, 1 x Combo, 1 x AC/22kW)
- Berkåk (detaljer i nyhetssak på elbil.no)
- Trondheim, Lade Arena (2 x Chademo, 2 x Combo)
- Trondheim, NTNU (1 x CHAdeMO)
- Trondheim, Trøndertaxi (1 x CHAdeMO)
- Stjørdal, Værnes (1 x CHAdeMO)
- Brekstad (1 x CHAdeMO)
- Skogn/Levanger, Yx Gråmyra (1 x CHAdeMO)
- Meråker, Prix (1 x CHAdeMO)
- Storlien (1 x CHAdeMO)
NB. Det opplyses også at NTE og Fortum har planer om å etablere et samarbeid for å tilby ladeløsninger for elbiler i borettslag og i bedriftsmarkedet i Trøndelag.