Fortum vant hurtiglading i Østfold
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå er det avgjort hvem som skal sette opp 4 hurtigladestasjoner i samarbeid med Østfold fylkeskommune. Disse vil bli velassorterte, betjene alle typer elbiler og skal være klare i november.
I februar utlyste Østfold en bevilgning på 1,4 mill kroner til å sette opp 4 hurtigladestasjoner i fylket, et spleiselag mellom kommuner, fylkeskommune og Transnova. Resten av kostnadene må vinneren stå for. Nå har det blitt kjent at Fortum er foretrukket.
Følgende stasjoner og utstyr skal komme opp innen november 2013
- Ørje ved Coop Trekanten. 2 hurtigladepunkt (50 kW) med mulighet for både CHAdeMO og Combo likestrømslading (DC). Pluss 1 dobbel ladestolpe vekselstrøm (AC), utstyrt med Schukokontakt (husholdningskontakt) for langsom lading og Type 2 kontakt for maksimal effekt opp til 22 kW.
- Rakkestad (uavklart Bergenhus eller sentrum). 1 hurtigladepunkt (50 kW) med mulighet for både CHAdeMO og Combo likestrømslading (DC). Pluss 2 doble ladestolper vekselstrøm (AC), utstyrt med Schukokontakt (husholdningskontakt) for langsom lading og Type 2 kontakt for maksimal effekt opp til 22 kW.
- Fredrikstad, Apenesfjellet p-hus. 1 hurtigladepunkt (50 kW) med mulighet for både CHAdeMO og Combo likestrømslading (DC). Pluss 1 dobbel ladestolpe vekselstrøm (AC), utstyrt med Schukokontakt (husholdningskontakt) for langsom lading og Type 2 kontakt for maksimal effekt opp til 22 kW.
- Fredrikstad, Storgaten 35 (kommunal parkering). 2 hurtigladepunkt (50 kW) med mulighet for både CHAdeMO og Combo likestrømslading (DC). Pluss 1 dobbel ladestolpe vekselstrøm (AC), utstyrt med Schukokontakt (husholdningskontakt) for langsom lading og Type 2 kontakt for maksimal effekt opp til 22 kW.
Disse ladestasjonene skal i overskuelig framtid (det vil si 2-3 år…) kunne lade absolutt alt av elbiler. CHAdeMO hurtiglading sikrer at Nissan LEAF, «trillingene» (i-MiEV m.fl.) og Peugeot Partner er dekket. Combo hurtiglading vil f.eks. forsyne kommende elbiler fra VW og BMW. Ladestolpene med 22 kW AC er midt i blinken for Tesla Model S (blir halvfull på to timer) og Renault Zoe (full på en time) som vi venter på. Dette er virkelig velassorterte ladestasjoner. Alle ladestasjoner vil bli utstyrt med WiFi og bli skiltet fra nærmeste hovedvei. Laderne vil være online, og gi potensielle brukere mulighet til å lese av tilgjengelighet gjennom tjenester som bruker NOBIL.
Vi tok en prat med Joakim Sveli, Næringsrådgiver klima og energi i Østfold fylkeskommune (på bildet).
Var det stor konkurranse om å få bevilgningen og jobben?
– Bevilgningen ble offentlig utlyst. I tillegg sendt vi den ut til alle som selger drivstoff i fylket, og alle som tilbyr hurtiglading i Norge. Til slutt ble konkurransen mellom Ishavskraft og Fortum som var de som leverte inn søknad om å få tilskuddet.
Hvorfor valgte dere Fortum?
– I utlysningen la vi inn klare føringer. Fortum hadde den beste søknaden som en respons på dette. Grundig redegjort for produkt og tjenester, rammer rundt ladestasjonen, driftssikkerhet, hva de skal sette opp, hvordan de skal betjene stasjonene og hva kundene vil få. Det var en nivåforskjell på søknadene.
Vedrørende hva kundene vil få, hvordan blir forretningsmodellen?
– Fortum skal som i dag ha en løsning med SMS-betaling for enkeltladinger. Dessuten vil de selge klippekort og tilby en abonnementsordning.
Har dere stilt krav om hva de kan ta betalt?
– Nei, men Fortum har levert en prisoversikt. Fra hva vi kan se, er prisene tilnærma lik Ishavskrafts. Bortsett fra for enkeltladinger som skal ha en kostnad i sjiktet 60-80 kroner. Men det var verken prisstruktur eller prisnivå som bidro til forskjellene mellom de to søkerne.
Kjenner du til hvilken utstyrsfabrikant Fortum skal bruke?
– For DC hurtigladere er det ennå ikke bestemt. Men det er lovet hurtigladepunkt med uttak både for CHAdeMO og Combo, så vi får se hvem som har det klart i tide. Fortum har ikke tatt forbehold om leveringstid på denne teknologien. Circutor skal levere utstyret til vekselstrømslading med maks 22 kW fra ett uttak. Det vil være en kombinasjon av husholdningskontakt (Schuko) og den nye elbilkontakten (Type 2).
Hvor sikre er dere på at stasjonene kommer på plass i november i år?
– Bortsett fra stasjonen i Rakkestad hvor det fortsatt er litt usikkerhet med grunneier, tas det ingen forbehold om at stasjonene ikke skal være klare til 1.november. Vi gleder oss!
Apropos elbilbruk i Østfold
Samme Sveli har lagd en liten graf som viser økningen av elbilisme i Østfold. Nok ikke nødvendigvis bare østfoldingenes egen bruk, men all transport gjennom fylket, som f.eks. den berømmelige harryhandelen.
Grafen viser at antall bompasseringer langs E6 og E18 har mer enn firedobla seg på ett år. Vi må anta at det ikke bare skyldes et økende antall elbiler, men også at elbilistenes mobilitet øker med hurtigladerne som er satt opp. E6 er så langt best dekka og veksten er høyest der.
Når det nå kommer flere hurtigladere fra Oslo ned til svenskegrensa, tipper vi det vil ta helt av
Fortums hurtigladernett
Etter først å gratulere Fortum – Gratulerer!, vil vi oppfordre dem til å få opp utbyggingstempoet. Foreløpig har de kun 2 hurtigladere i drift: Sarpsborg og Frogner (forbi Skedsmokorset).
Følgende burde vært satt opp allerede, men er nå 100% bekrefta for juni – med lading for CHAdeMO-biler: Gardermoen, Vinterbro og Sandvika.
I tillegg skal følgende fem komme opp seinhøstes: Asker, Liertoppen, Vestby, Alnabru og Gaustad i Oslo. Disse skal bli utstyrt med både CHAdeMO- og Combolading. Fortum venter på utstyret.
Med de siste fire lokasjonene i Østfold virker det som Fortum skal bli en dominerende aktør rundt Oslo og ned mot svenskegrensa, med totalt 14 lokasjoner. Alle finner du på hurtigladekartet vårt. I tillegg til hurtiglading bygger Fortum også ut ladestasjoner i samarbeid med Q-Park og Time Park. Inkludert at de der også prøver ut kjappere AC-lading.
Vi elbilister i Oslo-regionen ser ut til å bli avhengige av at Fortum får opp farta. Så skynda på.