Nullutslippskrav i Oslo fra 1. november: Fra i dag er det elektriske taxier som gjelder
Hva er stillegående, har null utslipp og hvitt lys på taket? Jo, ALLE taxier i Oslo.
Fra 1. november skal alle taxier i Oslo være elektriske. Da trer nemlig kommunens miljøkrav i kraft.
Kravet ble vedtatt av bystyret for fire år siden, i september 2020.
Drosjeregelverket til Oslo kommune sier nå at «drosjer som kjører i Oslo kan ikke ha utslipp fra forbrenningsmotor etter 1. november 2024.»
Med andre ord, ønsker du å kjøre forurensende taxi i Oslo, er turen hjem fra byen denne fredagen din siste mulighet.
Eller kanskje ikke? Det finnes riktignok et unntak, men da må turen gå til et sted utenfor kommunegrensen. Det kan du lese om her.
Riktig og viktig
– Dette miljøkravet ble varslet for fire år siden. Det er riktig og viktig at det nå trer i kraft, sier Per Maltun.
Han er leder i Oslo og Akershus elbilforening, og glad for at hovedstaden gjør dette:
– Det er mange taxier i Oslo. Å helelektrifisere taxiparken bidrar til et bedre bymiljø og gjør at Oslo kutter sine klimagassutslipp fra transportsektoren, sier han.
Sjåførene frykter ladekrise
Taxisjåførene selv er ikke like optimistiske. De har tidligere advart mot ladekrise.
Til Aftenposten tidligere i høst sa taxisjåfør og leder av Norges Taxiforbund sin Oslo-avdeling, Anne Karlsen Hove:
– Vi mener det ikke er fornuftig at alle taxier skal være nullutslipp fra 1. november. I verste fall blir det taxikrise i vinter fordi det ikke er nok ladekapasitet.
De vil utsette kravet til 2027. Noen taxieiere har også varslet søksmål mot Oslo kommune. De mener kommunen ikke har oppfylt sine forpliktelser før kravet trer i kraft.
– Det er viktig at vi unngår ladekaos i hovedstaden, og Oslo kommune må sikre at det bygges nok ladere, både for taxier og øvrig elektrisk transport, sier Maltun i Elbilforeningen.
Tidligere i år ble dette ladeanlegget, kun for taxi, åpnet på Skøyen i Oslo:
Avviser utsettelse
Oslo kommune avviser en utsettelse, og byråd for miljø og samferdsel Marit Vea (V) sier til Aftenposten at nullutslippskravet står fast.
Om lading sier hun:
– Jeg ønsker likevel et tett samarbeid med taxibransjen nå når nullutslippskravet trer i kraft. Elbiler trenger ladere, og kommunen skal bidra til å få enda mer fart i utbyggingen.