Gjør narr av elbilmotstandere
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Norges Anti-Tesla Forbund (NATF) gjør sitt ytterste for å få uvesenet Tesla Model S vekk fra norske veier.
For folk som ikke tar nettsiden anti-tesla.no alvorlig, er mye av innholdet hysterisk morsomt. Så er det selvsagt mange som går på spøken, også i media, selv om mye av det som står der naturligvis er for drøyt til å være sant.
Men, det er vi jo for så vidt vant med fra elbilmotstandere som (trolig) mener alvor. For eksempel Øystein Stray Spetalen og Facebook-gruppen «Vi som ønsker elbilen dit pepper’n gror». Sistnevnte har, gledelig nok, begynt å poste saker fra elbil.no.
Kanskje de bare spøker de også?
Anti-tesla.no tar elbilmotstanderne i nettdebattene på kornet. Udokumenterte påstander og myter gjentas så ofte at de til slutt blir en sannhet innad i miljøet. Utviklingen går også så fort på teknologifronten at gamle sannheter om elbil fort blir utdatert og havner i kategorien myter. Særlig gjelder dette hvem som kjører elbil og levetiden til batteriet i en elbil.
Norge fritt for Tesla
Mye av innholdet på NATFs nettsider er egnet til å få fram latteren. Særlig under «fakta»-posten:
- NATF er ifølge nettsiden stiftet i 2014 og ledes av Frans-Åge Olsen. Forbundets visjon er et Norge fritt for Tesla og andre forurensende og stillegående elbiler.
- NATF anslår at det da vil ta cirka fem år før alle elbiler er borte, hvorav 30 % har tatt fyr innen de neste tre år, og de resterende 70 % må kastes fordi batteriet er ødelagt om fem år.
Savner bensinpumpa
En spørreundersøkelse NATF har foretatt blant Tesla-eiere som selger elbilen sin på finn.no viser at 100 % har full panikk. Akkurat slik vi har lest om i media.
70 % av eierne savner å kunne bytte motorolje og registerreim, og samtlige savner smalltalken rundt bensinpumpa.
Årsavgiften koster 1.000 kroner, som går utelukkende til å dekke drivstoff i forbindelse med kjøring til og fra møter/kampanjer. På grunn av sparte drivstoffutgifter vil medlemskontingenten reduseres med 80 % til neste år. Det understrekes at dette ikke har noe med innkjøp av Tesla å gjøre, men at kjørerutene er effektivisert.
Det framgår at lederen selv kjøpte en Tesla nylig. Hvorfor? For å infiltrere miljøet.
Lei av elbilhatet
Bak nettsiden står visstnok en Tesla-eier som var lei av netthatet mot elbil generelt og Tesla spesielt. NATF er hans tanker om hvilket forbund elbilmotstanderne kunne være medlem av.
I mellomtiden har altså den ekte (?) Facebook-gruppen «Vi som ønsker elbilen dit pepper’n gror» dukket opp. Den anonyme administratoren oppfordrer blant annet til å dra ut ladekabler fra elbiler og ikke flette inn elbiler når kollektivfeltet ender. Samtidig skrytes det stort av at siden er blitt større enn Norsk Elbilforenings Facebook-side, etter at vedkommende administrator har brukt en god slump penger på promotering.
Anti-tesla.no har også vekket oppsikt i utlandet. Blant annet har InsideEVs.com og bilsport.se omtalt foreningen. Om enkelte journalister også har tatt NATF alvorlig? Det er vi usikre på.
God eller dårlig humor? Si din mening i kommentarfeltet under!