Godt nytt fra elbilpioneren Tesla
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det var litt spennende natt til torsdag. Tesla skulle lette litt på lokket om utviklingen i produksjonen og salget av Model S. Ble vi skuffa? Nei!
Elbilforumet vårt koker. Og nesten alt handler om Model S. Enten det er reservasjonsnumre, spekking av bestilte biler, forventninger om livslykken den skal gi, lademuligheter, aksjekurser og kunstige diskusjoner om hva Model S ville koste med avgifter osv osv. Knapt noen begrensninger i hva som kan diskuteres. Ja, noen har også lagd ferdig et kart over hvor Superchargers bør være i Norge. Helt typisk er det. Sånn var det i forkant av leveransene av i-MiEV og enda mer da LEAF skulle komme. I påvente av Model S er det villere enn noensinne.
Men hvorfor er det så stille for de andre bilmerkene? Jo, det tok slutt på ventetida, nytelsen av den nyinnkjøpte elbilen begynte og da var det ikke så mye mer å fortelle. Stort sett funker alt etter (og over) forventningen. Ferdig snakka.
Men tilbake til Teslas lille informasjonsslipp
Det mest interessante vi fant:
I fjerde kvartal ble mer enn 2.750 Model S produsert og mer enn 3.100 i hele 2012.
- Men kun ca 2.400 av dem ble levert i fjerde kvartal og ca 2.650 i hele 2012.
- Tesla hevder at de gjentatte ganger har klart å produsere hele 400 Model S i løpet av ei uke.
- Noe som er målet å klare som gjennomsnitt i hele 2013, siden Tesla planlegger å få ut 20.000 Model S totalt i USA, Europa og Asia. I Europa skal leveransene starte til sommeren, i Asia til høsten.
- I første kvartal 2013 har de satt som mål å levere ut 4.500 Model S.
- I fjerde kvartal 2012 fikk de 6.000 nye reservasjoner som er en dobling fra foregående kvartal.
- Legges reservasjoner og kanselleringer sammen, er det nå en netto på 15.000 som har reservert Model S, noe som er 2.000 høyere enn etter tredje kvartal. Så noen faller av på veien.
- Framfor å øke produksjonsantallet ytterligere, vil de heller jobbe med effektivisering og kostnadsreduksjon for å tjene mer penger på bilene som produseres.
- Ca 1,7 milliarder kroner i omsetning fjerde kvartal og ca 2,3 milliarder kroner for hele 2012.
- I første kvartal 2013 tror de at det skal være mulig å komme på plussiden økonomisk.
- Det er fortsatt greit med dollar i kassa.
Aksjespekulanter og investorer
Disse er sjølsagt «litt» opptatt av Teslas evne til å tjene penger. Ikke at noen forventa at fjoråret skulle bli lønnsomt. Men tapet pr aksje var noen tiprosenter høyere enn forventa. Hva det vil ha å si for tradingen i aksjen, er så sin sak. Og ikke vår sak. Tipper det bare er å google litt, så kommer det mer enn nok av forslag til om dette er bra nok eller for dårlig.
Det viktige er at Tesla ikke skuffer så mye at interessen og tilliten til selskapet forsvinner. For litt skuffelser vil det bli på veien. Det er sikkert nok. Men denne gangen har de vist så store framskritt, ja det er imponerende å få produksjon og leveranser i gang slik de har klart, at ett av mange kritiske punkt er passert.
Årsunderskuddet på drøye 2 milliarder kroner ser naturlig nok grisestort ut. Men kan det forventes annet for dem som satser i bøtter og spann for å forandre verden? Nei. Er tappet skrekkelig stort? Nei. Er det fortsatt kapital til stede for å drive skuta framover? Ja. Sånn til sammenligning kan vi nevne at en gammel traver som Peugeot/Citroën i 2012 tapte rundt 38 milliarder kroner på å gjøre akkurat det samme som de har gjort tidligere.
Investorer, de som blir nødvendige for å støtte opp om Teslas vekst, veit Tesla å håndtere. Sjefen sjøl, Elon Musk, er voldsomt på og breikjefta for å holde interessen oppe. Gearing så det holder. Turneringen av den litt kjedelige, men egentlig ikke fryktelige, artikkelen i New York Times viste Musks håndlag. Det kunne se litt stygt ut, men grundig tilsvar, andre hjelpsomme media og ikke minst skaren av fanboys sørga for at dette endte som nok en god Teslareklame.
Elon Musk er gæern nok til å tøffe dette toget videre og holde troen på Tesla oppe. Urokkelig som frontfigur, og vil i hvert fall ikke rømme ei skute før den ligger på havets bunn. Og der tror vi slett ikke Tesla havner. Kanskje heller høyt til himmels som Musks andre store prosjekt SpaceX. Ja, forresten har vi hørt at det er interesse i Norge for romfartseventyret. Også i vårt land er det selskap som trenger å få satelitter opp.
Produksjon av biler
Det er det mest interessante punktet for oss. Etter et slapt tredje kvartal med 320 Model S ut til kundene, og store ord om å nå en produksjonstakt på 400 i ei uke, kunne vi se en liten bekymringsrynke i panna på enkelte Teslaentusiaster.
Men Tesla lager biler. Rundt 2.750 klarte de å sette sammen i fjerde kvartal. Et snitt på noe under 200 i uka. Fra nærmest null er det fabelaktig. Ja, Tesla var så fornøyd med dette at de ansatte fikk første uka i januar fri for å hente seg inn igjen. Nok vært noen svært lange dager for mange. Ikke bare skal bilene skrus sammen, men delene må også være der. Som for de fleste nybegynnere i bilproduksjon, har de tøffeste takene vært på den fronten. Mange leverandører betyr mange muligheter for problemer.
Leveransene
OK, vel blåst fjerde kvartal i produksjonen. Greit mål på 4.500 biler ut i første kvartal i år. Det eneste er at vi stusser litt på at de har lagd flere biler enn de har levert, ca 500. Sjøl omtaler de flaskehalsen som: «Both personal home delivery and factory pick-up were very popular delivery options for customers. However, we faced some challenges scheduling deliveries near the end of Q4 as our peak production coincided with vacations during the holiday season.»
Vi har stor tro på at Tesla får solgt de 20.000 elbilene som skal produseres i 2013. Såpass entusiastiske er medieomtalene, priser vinnes og så sant produktet har en tilstrekkelig finish, virker de nye eierne å bli de ambassadørene Tesla trenger. Det er et potensial å ta ut på kort sikt så lenge Tesla viser leveringsevne. Ryktene sier at du i USA kan få deg en Model S på 4-6 uker, avhengig av farger og spekk. En leveringsdyktighet Tesla antagelig ser som smart å ha, samtidig som de produserer for alle som for lengst har bestilt. Skulle alle nye kunder havne bakerst i køen, ville nok Tesla miste mange på veien.
Hva er avgjørende?
Jo, at Tesla sjøl klarer å drive produksjonskostnadene nedover, har en stabil og god leveranse av komponenter, setter dem sammen på riktig måte, at markedet kjøper elbilen og at de ikke bruker penger på tøys og tull. Vanskeligere er det ikke
Tesla er i det minste i nærheten av, etter hva vi forstår, å få til mesteparten av dette. På en gang.
Tesla åpner stadig nye butikker og «galleries» for å selge Model S. I foregående kvartal klarte de å åpne 8 steder til i ulike deler av USA. Totalt har de nå 32 utsalg og skal i 2013 åpne 15-20 til. Vi legger merke til at Tesla går for Kina og er i gang med å sette opp en butikk i Bejing. Noe som kan gjøre den store forskjellen. Mens det europeiske bilsalget ser ut til å falle til et 30-års bunnivå, fortsetter bilsalget i Kina å overstige forventningene med en vekst på 9% i fjor. Luksuselbiler må være i blinken for de rikeste kineserne, med så mye bråk det der er om luftforurensning i byene.
Venner i alle leire
Sånn til slutt slår en ting oss. Det virker egentlig ikke som noen virkelig vil ta livet av Tesla. Til og med den tradisjonelle og store bilindustrien lar Tesla være i fred, noen til og med investerer i dem eller kjøper tekniske løsninger og tilgang til en bilfabrikk fikk Tesla også. Mon tro om ikke alle er enige om at Tesla kan være en stor (crash) test dummy som den globale bilindustrien trenger for å se om markedet kan bli helelektrisk.
Om Teslas eventyr får en lykkelig slutt, er det ingen av oss som veit. Men at vi nå er inne i en hyggelig del av fortellingen, er sikkert og visst. Det føles også sterkt i Norge. Har du elbil, eller er elbilentusiast, og er på en fest, så vil alle snakke med deg om elbil. Men ikke lenger elbilen du har, derimot om Model S som de sjøl sikler på. Ja, dette kan være dem som aldri, aldri tidligere hadde tenkt å kjøpe elbil.
I begynnelsen av mars blir det spennende for oss nordmenn å se hva som skjer. Vi vil bli langt klokere på hva Tesla kommer til å utstyre Europamodellen med for å tilpasse seg ladeinfrastrukturen her på berget. Og hvordan de vil satse for å få opp en egen infrastruktur. Som det villeste Teslalandet utafor USA – om ikke i hele verden, kanskje vi også får litt ekstra oppmerksomhet? Tipper mange vil glede seg til det besøket. Så fylg med, fylg med mens vi heier på Tesla.
Mer info er det å lese i Teslas offentlige brev til aksjonærene.
Vi avslutter med å ønske lykke til og håpe at det går troll i Teslas egne ord:
«To conclude, 2012 was indeed the Year of Model S. This year, we are on a journey to expand the presence of Model S and turn profitable.»