Heidundranes elbilsalg i 2011
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilsalget i 2011 ble langt høyere enn hva Elbilforeningen forventa. Intet er gledeligere enn det. 2.292 nye elbiler på norske veier viser opptellinga.
Grønn Bil var først ute med tallene for elbilsalget for 2011. Vi er litt late og låner illustrasjoner og gode poenger fra pressemeldinga som er sendt ut. Beskrivelsene er så gode at vi gjerne kunne ha skrevet dette sjøl. Ei heller inneholder den noen overraskelser:
I-MiEV er mest solgte elbil. Nissan har kommet igang med LEAF og er allerede nest størst i det norske markedet. Mens Think og Buddy (kalles Pure Mobility i grafene til Grønn Bil) i løpet av året ble hva vi nærmest kan kalle fasa ut.
- Akershus og Oslo dominerer salget. Men ikke så mye som for 1-2 år siden. Mens Hordaland og Rogaland har kommet mer på hugget og kan glede seg over et par hundre nye elbiler i hvert fylke. Dessuten har den bedre distribusjonen også sørga for flere elbiler i hele Norge.
- Sannsynligvis er bestanden av elbiler nå oppimot 5.500. Men dette tallet blir først bekrefta en gang etter midten av januar.
Da overlater vi resten av beskrivelsene til Grønn Bils pressemelding (og gratulerer med å være først ute!):
I 2011 ble det registrert 2.292 nye elbiler i Norge, i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Dette er et historisk høyt tall, både i norsk og i global sammenheng. Totalt sett ruller det om lag 5.500 elbiler på norske veier ved årsskiftet.
Aldri tidligere har det vært solgt elbiler i slike volum i Norge. Den tidligere salgsrekorden fra 2010 var på 722 elbiler. Også i global sammenheng er de norske salgstallene oppsiktsvekkende høye. Norge konkurrerer med Frankrike og Tyskland om å være det tredje største markedet for elbiler i verden, bak USA og Japan. Målt i solgte elbiler per innbygger, troner Norge soleklart på verdenstoppen for 2011.
Mitsubishi sto egenhendig for 46% av elbilsalget i 2011. Til sammen sto de tre tilnærmet identiske elbil-trillingene Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-ZERO for 64% av salget. I løpet av årets siste måneder rakk også Nissan å levere ut hele 381 eksemplarer av sin nye elbil LEAF.
30% av elbilene i 2011 ble solgt til bedrifter og offentlige virksomheter. Til sammenligning var næringsandelen for det totale nybilsalget i 2011 på 41,1%.
«Privatmarkedet forsetter å være det viktigste markedet for elbiler, andelen private kjøpere er høyere for elbiler enn for andre biler», sier Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn Bil. Allikevel er potensialet stort for elbiler i næring, ikke minst i kommuner. «Mange kommunebiler er små biler som kjører mindre enn 10 mil per dag i et forutsigbart kjøremønster. Dette er som skreddersydd for elbiler», avslutter Hannisdahl.
På Grønn Bil er det superdetaljerte statistikker for elbilsalg med mer, samt elbilkalkulatoren og elbilvelgeren.