Helge er vårt medlem nummer 40.000
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Helge Kvale (64) fra Kleppestø utenfor Bergen fikk nylig overlevert en ny Renault Zoe. Møt Elbilforeningens medlem nummer 40.000.
Med et så fint og rundt tall som 40.000, feirer vi både Kvale og oss selv med et ekstra langt medlemskap: De neste fem årene koster det askøyværingen ingenting å nyte godt av våre tjenester og medlemsfordeler.
Elektroingeniøren i BKK Nett ler godt på spørsmålet om det kanskje var på tide å skaffe seg den første elbilen, opptatt av strøm som han er.
– Hehe, ja, det kan du si. Vi har reflektert over det i noen år nå, og nå var tiden inne for å bytte ut den ene fossilbilen. Men jeg har faktisk prøvd elbil før, da BKK kjøpte en TH!NK på 90-tallet, sier Kvale, og innrømmer at han ikke hadde stor detaljkunnskap om Norsk elbilforening.
– Godt å kjøre en bil som ikke slipper ut eksos
– Men jeg har fått med meg, via media, at dere har hatt mange positive politiske bidrag. For mitt vedkommende har jeg kjøpt elbilen som nummer to-bil. Den brukes mye til småkjøring, og er et positivt miljøbidrag. At den har lave driftskostnader er egentlig den største fordelen. Så er det jo veldig kjekt å hente drivstoff i egen garasje, og at elbilen har et lavt støynivå. Du kan starte opp når som helst uten å forstyrre noen, sier Kvale, som har hatt bilen i cirka en måned og kjørt mest fram og tilbake til jobb.
– Det har fungert bra så langt. Fram og tilbake er det 16 kilometer. Det er faktisk veldig godt å kjøre en elbil og vite at jeg ikke slipper ut noe eksos i nærområdet, sier 64-åringen, som fikk gode tips fra forhandleren om hvordan han skulle registrere medlemskapet i Norsk elbilforening.
Ingen kravstor elbilist
– Jeg har også registrert ladebrikken, men har ikke brukt den ennå. Så langt har jeg bare ladet hjemme. Jeg har dessverre ikke hatt tid til å sjekke medlemstilbudene, men vil nok se på dem nå, sier Kvale.
– Hvilke forventninger har du til oss?
– Jeg har egentlig ingen store forventninger, men regner med at bompenger blir en kampsak for foreningen framover. Selv er jeg ikke så opptatt av å kjøre gratis, eller ha andre større fordeler. De største fordelene er nevnt; at driftskostnadene er lave, at bilen er komfortabel og støysvak og at den gir et fint miljøbidrag, avslutter Kvale.
Som medlem kan du alltid kontakte oss for å få hjelp og tips om lading, elbilhold, garantisaker eller andre ting du lurer på angående din elbil.
Vi har også en rekke medlemsfordeler, blant annet rabatt på veihjelp og elbilforsikring.