Her er Opels nye elbil!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå viser Opel før første gang fram bilder av den nye elbilmodellen Ampera-e, som er den europeiske tolkningen av Chevrolet Bolt.
Avsløringen skjedde i dag under arrangementet CAR Symposium i tyske Bochum, og bekrefter at det kun er gjort små designmessige endringer på Chevrolet Bolt – som ble avduket nylig. Elbilen har ennå ikke fått noen norsk prislapp, men Opels pr-sjef i Norge, Stein Pettersen, fastslår overfor Teknisk Ukeblad at prisen må være konkurransedyktig.
– Signalene jeg har fått tilsier at det nok ikke blir langt ut i neste år før vi har bilen på norske skilter, sier Pettersen.
I dagens pressemelding gjøres et stort poeng av at den har mer rekkevidde enn de fleste av dagens elbiler. Ikke minst understrekes det at den skal være «affordably priced». På godt norsk blir det noe sånt som rimelig.
Det har vært spekulert i ymse modellnavn, som Watt, men Opel fastslår at merkevaren Ampera var et naturlig valg. Dette bygger videre på ladehybriden som kom på markedet i 2011, basert på Chevrolet Volt.

Klasseledende batteripakke
Opel har ikke sagt noe om de tekniske spesifikasjonene så langt. Men fra lanseringen av Bolt vet vi at elmotoren yter 200 hestekrefter og har et dreiemoment på solide 360 newtonmeter. 0-100-tiden ble anslått til under sju sekunder. Batteripakkens bruttoytelse ble oppgitt til 60 kWh, noe som trolig betyr at fem prosent i topp og bunn trekkes fra for å øke batteriets levetid. Det skulle gi en nettoytelse på 54 kWh. Om den nye elbilen skal klare 320 kilometer, innebærer det dermed at den ikke kan ha høyere gjennomsnittsforbruk enn snaut 1,7 kWh/mil. Chevrolet oppgir at man vil få 80 kilometer rekkevidde på «under to timer» med AC-lading (240V/32A). Med DC-hurtiglading skal 145 kilometer være på plass i løpet av en halvtime.