Her er våre mest leste saker i 2015
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Takket være både trofaste og nye lesere har elbil.no mer enn doblet trafikken de siste to årene. Om få måneder kommer nettsiden i helt ny drakt.
Vi kan med glede fastslå at lanseringen av Elbilforeningens ladebrikke (under) slo an i fjor. Det vises tydelig også på elbil.no: Med 72.000 visninger ble artikkelen om den nye medlemsfordelen klart mest lest i fjor.
Blant de faste, populære postene finner vi selvsagt også vårt populære hurtigladekart, med over 107.000 visninger, tettest fulgt av hovedsiden kalt «kjøpsveiledning» med rundt 60.000. Under denne kategorien var Volkswagen e-Golf den mest populære, med rundt 49.000 treff, med BMW i3 (32.000) og Renault Zoe (28.000) nærmest.
Ellers er tendensen den samme som i 2014; alt som har med lading å gjøre blir godt lest. Vi noterer dessuten at tester og prøvekjøringer fortsatt traff godt, og vi vil selvsagt gå ut med edruelig forbrukerrådgivning også i 2016.
Vi fikk dessuten nye bevis for at saker med litt glimt i øyet funker, med både 3.- og 4.-plass blant nyhetssakene (under) i denne kategorien. Et par av sakene på topplista utløste hektisk aktivitet i kommentarfeltet.
Artikkelserien «Elbilen og jeg» ble dessuten svært populær gjennom vår og forsommer. Slike historier ønsker vi flere av i 2016.
De ti mest leste nyhetsartiklene (lenkene er fjernet)
- Her kan du kjøpe ny ladekabel (27.000 sidevisninger)
- Slik lader du elbilen hjemme (24.000)
- Prøvekjøring av bensinbil (18.000)
- Politiet: Svært begeistret for Tesla (15.000)
- Renault øker Zoe-rekkevidden (14.000)
- Mer enn 100 prosent løgn og Tesla-lading (14.000)
- Derfor er andre biler ødelagt for meg (12.000)
- Elbiler i vintertest på TV2 (12.000)
- Nå er Tesla Model X endelig lansert (9.000)
- Sjekk hva din elbil kan lade med (8.500)
Firedobling og relansering
2015-oversikten viser at nettsiden hadde 3,2 millioner sidevisninger (2,6 millioner unike). I 2013 var de samme tallene henholdsvis 1,5 og 1,25 millioner.
Fjorårets tall fordelte seg på rundt 625.000 brukere. Sistnevnte er mer enn dobbelt så mange som i 2013 (266.000) og mer enn halvannen gang flere enn i 2014 (384.000). Det faktum at antall sidevisninger er firedoblet siden 2012 (800.000), illustrerer godt at nettsidens utvikling har fulgt elbilens framgang i markedet (oppsummeringen av 2015-salget kommer vi tilbake til i en egen artikkel).
Den sterke utviklingen, og at det blir stadig nye norske elbilister, stiller selvsagt stadig større krav til vår nyhets- og medlemsservice.
Blant annet derfor jobber vi med å relansere elbil.no i løpet av første halvår, omtrent to år etter at siden fikk forrige ansiktsløftning. I forbindelse med den nye nettsiden vil vi også lansere en dedikert kjøpsveiledning for ladbare hybrider (og dessuten oppdatere den eksisterende for elbiler).