Hjelp, jeg er nybegynner!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
En måned etter jeg startet i jobben i Norsk elbilforening får jeg utlevert nøkler til en Kia Soul Electric. Jeg skal være elbilist i en uke, for aller første gang.
Innledningsvis må det nevnes at min kunnskap om elbil rett og slett har vært svært dårlig. Jeg har vært skeptikeren som ikke kan forstå at en elbil skal kunne dekke mine behov og erstatte min elskede, ti år gamle Toyota RAV4.
Jeg finner bilen på parkeringsplassen, og starter med å fjerne ladekabelen. Men hvordan var det nå igjen, skal man fjerne ladekabelen fra ladeboksen først eller fra bilen?
Jeg tar en sjanse, setter meg inn i bilen og starter den. Bilen er helt stille, det er ingen lyd å høre og rett og slett svært behagelig.
Jeg merker allerede at jeg gleder meg til å være «elbileier» for en uke.
Innledende rekkeviddeangst
Første dagen med elbil blir spennende. Rekkeviddeangsten tar meg med en gang. Bilen er 93 prosent oppladet. Det betyr at jeg kan kjøre 10,6 mil. Det er i hvert fall det bilens rekkeviddeindikator forteller meg.
Dette skremmer meg. 10 mil føles ikke langt og jeg har en del ærender å utrette i Oslo sentrum før jeg skal kjøre hjem til Nesodden.
Jeg leser meg igjennom velkomstmappen fra Elbilforeningen, slik alle nye elbilister bør, og skjønner at jeg må registrere ladebrikken hos Elbilforeningen og hos ladeoperatør hvis jeg skal lade bilen før hjemreise.
Når dette er utført starter jakten på ladestolpe. Valget faller på Storo Storsenter og en Fortum-lader der.
Fra stålis til oppvarmet komfort
Jeg får ikke ladeboksen til å fungere, da brikken min ikke har rukket å bli aktivert hos Fortum, men jeg får svært god service når jeg ringer servicenummeret på ladestolpen. Dermed får jeg testet lading for første gang.
På vei hjem til Nesodden oppdager jeg at rekkeviddeindikatoren (antatt distanse jeg kan kjøre ifølge bilen) ikke stemmer. Jeg kan kjøre mye lenger!
Jeg bestemmer meg for å holde øye med strekene på batterinivå, og pulsen senker seg. Vel hjemme plugger jeg bilen til og forhåndsinnstiller elbilen til å være varm og klar for kjøring klokken 06.30 neste morgen.
For en luksus for meg som er vant til å skrape stålis av Toyotaen om morgenen!
Min neste bil blir en elbil
Etter få dager merker jeg at kjørekomforten og stillheten i en elbil er helt fantastisk. Jeg merker også at kjøremønsteret mitt endrer seg.
Fra å være litt hissig på gassen, kjører jeg nå jevnt. Dermed kan jeg også regenerere strøm til batteriet når jeg kjører, energi som fossilbilen kaster ut vinduet. Det å vite at jeg kjører utslippsfritt med drivstoffet mitt rett fra veggen hjemme er rett og slett vidunderlig.
Jeg tester også hurtiglading i løpet av uka. Det fungerer utmerket, og rekkevidde er uansett ikke lenger et argument for ikke å kjøpe meg elbil.
Det tok meg et par dager å bli helfrelst. Nå er jeg ikke lenger tvil; min neste bil blir en elbil.
Line Kristine Bergsjøbrenden har jobbet som markedsansvarlig medlemskap i Norsk elbilforening siden 1. oktober 2015. Testen av Kia Soul Electric var en selvsagt del av hennes bratte læringskurve på elbil.