
«Elbiler er ikke lydløse. Det bare høres slik ut.», har vi påstått tidligere. Men igjen får vi høre at lydløse elbiler er en trussel mot byens myke trafikanter. Er ikke kraftig reduksjon av støy så deilig for byene som vi tror?
I forrige uke var Aftenpostens revolverbiljournalist, Magne Johansen, førstemann ute. Artikkelen het:
– Lydløse elbiler er farlig. I artikkelen framkommer det ikke hvem som har levert dette utsagnet. Men vi får vite at Obama lager en lov som påbyr elbiler å sende lydsignaler. Vi legger dessuten merke til hva vi må kunne kalle «breaking news»: «Bakgrunnen for kravet er at elbilene har forårsaket mange alvorlige ulykker fordi fotgjengere ganske enkelt ikke har hørt bilene komme.» Nå har Elbilforeningen vært i businessen en god stund, Oslo må være en av verdens mest elbiltette byer, men vi kjenner likevel ikke til den formen ulykker som Johansen påstår at det er mange alvorlige av. Men her kan vi være uopplyste og ber om innspill fra alle våre lesere.
Norgesglasset på P1 plukket opp historien og hadde et lengre innslag hvor fantastifulle lyder ble presentert. Dessuten testa de om en blind person var i stand til å høre elbilen. Dessverre var ikke det så lett i bystøyen. Han kunne informere om at Verdensforeningen for blinde insisterer på at elbiler skal bråke. Dette innslaget kan du høre i
sendingen 29.mars.
Mistankene våre går til hvem som har alliert seg med blinde og svaksynte for å problematisere innfasing av el- og hybridbiler. Nok om det. Vi er kanskje litt paranoide. Men det er ingen tvil om at noen ser det som et interessant forretningspotensiale. En dansk ekspert uttaler seg i artikkelen:
«Sådan unngår vi lydinferno fra elbiler». Han representerer teknologiselskapet
Delta som har laget en hvitebok med løsninger. Noe som sikkert blir satt pris på av alle som nå bekymrer seg for problemet: japanske og amerikanske myndigheter, EU-kommisjonen og standardiseringsorganet ISO.
Framover kommer dette temaet til å bli morsomt. Allerede begynner det å bli helt absurd. Det synes vi
denne artikkelen beskriver godt. En hybridbil forsinkes nå i leveransene til det amerikanske markedet fordi du
kan skru av lydsignalet. Mens Nissan LEAF forsinkes i det engelske markedet fordi du
ikke kan skru av lydsignalet. I England har ikke bilene lov til å bråke mellom 23.00-06.00.

For dem som virkelig er interessert i saken, anbefaler vi å gå til den opprinnelige kilden for at lydløshet kan være et problem. Det er bare å studere den 151 sider lange, foreløpige
rapporten fra National Highway Traffic Safety Administration i USA. Det er et executive summary der. Vi siterer litt fra det korteste sammendraget:
«The National Highway Traffic Safety Administration recognizes that quieter cars such as hybrid-electric vehicles in low-speed operation using their electric motors, may introduce a safety issue for pedestrians who are blind….Overall sound levels for the hybrid-electric vehicles tested are lower at low speeds than for the internal combustion engine vehicles tested. There were significant differences in human subjects’ response time depending on whether electric or internal combustion propulsion was used at both the lower and higher levels of ambient sound….This study provides baseline data on the acoustic characteristics and auditory detectability of vehicles; however, the results cannot be generalized to more complex environments, as for example when multiple target vehicles are present.»

Vi gleder oss over at det er fastslått at biler med elektrisk motor bråker mindre. Vi biter oss merke i ordbruken «may» som vi forstår som «kan». Det er da ikke virkelig verifisert at dette er et alvorlig problem. Noe som synes rimelig fordi læring er en viktig del av menneskelige prosesser. Når hver og en av oss er forberedt på at biler kan være nær lydløse, så vil vi være oppmerksomme på et annet vis og kan redusere reaksjonstida.
Elbilforeningen har tidligere omtalt denne problemstillingen. Spørsmålet er selvfølgelig om vi er hensynsløse overfor blinde, svaksynte og fotgjengere generelt, eller om det er et blindspor å sette lyd på noe som skal bidra til redusert støy og helseplager i byene. Dette minner oss litt på hvordan utviklingen var for over 100 år siden. Da var det en stor bekymring for at de nye motoriserte kjøretøyene skulle skremme hestene som dominerte i gatene. Derfor ble blant annet dette kjøretøyet utviklet – Horsey Horseless. Forsåvidt en smart oppfinner, fordi hestehodet også skulle være tanken for drivstoffet. Men kjøretøyet ble nok aldri lagd. Mon tro om det også vil ende slik med kunstige lyder for elbiler.
Undertegnede har selv løst problemet ved å dytte et kraftigere musikkanlegg inn i Buddyen. Volumet skrus kraftig opp når jeg sniker meg rundt i bygatene. Favorittlåta er Kjøtts gamle kultlåt
«Elektrisk
», derav den kanskje litt pussige artikkeltittelen. Og muligens en liten overdrivelse av hvordan kjøreturen er i en Buddy:
Et moderne liv en moderne stil
Akselererer på amfetamin
Hjemløs og deilig med piggtråd mellom beina
Høyspent og speeda maskin
Høyspent elektrisk og deilig
Les her om hva Elbilforeningen har forsøkt å forklare om elbiler og støy:
Elbiler er ikke lydløse. Det bare høres slik ut.