Hurtigladeløpet i Nord-Norge har startet
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med etableringen på Setermoen i Troms, «tyvstarter» Fortum Charge & Drive i spillet om Enova-utlysningen på strekningen Trondheim-Tromsø.
Som vi omtalte for kort tid siden, skal hurtigladeveien til Tromsø på plass. Vi har foreløpig ikke fått bekreftet hvilke aktører som er aktuelle, men søknadsfristen er 18. mars.
Så langt ser det ut som Arctic Roads og Fortum Charge & Drive er blant interessentene på strekningen.
Etter det elbil.no erfarer, tyder mye på at Nordkjosbotn er neste lokasjon på strekningen det er konkret interesse for, omtrent halvveis til Tromsø fra Setermoen.
På Setermoen har Fortum Charge & Drive gått i kompaniskap med Bardu kommune. Den nye stasjonen etableres i tilknytning til Teslas superladestasjon (bildet under, den nye hurtigladestasjonen kommer til venstre for Teslas seks ladepunkt).
Hurtigladestasjonen på Setermoen kommer på plass i løpet av sommeren, og vil få to hurtigladere for alle typer moderne elbiler. Stasjonen forberedes etter det elbil.no erfarer for mye høyere effekt enn dagens 50 kW-hurtiglading (CHAdeMO og Combo/CCS).
I tillegg blir det to flexiladere med Type 2-standard og 22 kW ladeeffekt.
På plass i løpet av sommeren
– Vi etablerer oss på Setermoen som et ledd i en større satsning for å sikre elektrisk mobilitet, også i Nord-Norge, uttaler leder Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive i en pressemelding. Haugen Ihle sier han ser på Setermoen som et naturlig bindeledd mellom Tromsø og Narvik/Harstad-regionen.