Hurtigladestasjoner i hyppig bruk



Fra åpningen av den første hurtigladeren i Oslo på Statoil Økern, 17. mars 2011 (arkivbilde). Elbildirektør Bernt G. Jessen i Motorgruppen og Norstarts generalsekretær Rune Haaland. Mitsubishi markedsleder Data fra NOBIL viser at Mitsubishis i-MiEV foreløpig dominerer det norske markedet for hurtiglading, med den norske elbilen Think som en god nummer to. Bernt G. Jessen i Motorgruppen forteller at det til nå er levert ut i 647 i-MiEV, og at det justerte salgsmålet på 750 er innenfor rekkevidde. I løpet av 2012 vil Motorgruppen lansere Renault Zoe som også kan hurtiglades. En svært konkurransedyktig 4-seter bygd som elbil fra bunn av. Forutsetningen for at elbiler skal bli en suksess, er at vi investerer i en infrastruktur for hurtiglading, påpeker Jessen. Han er ikke veldig imponert over norske myndigheters engasjement for å få bygget bedre ladeinfrastruktur, og mener at vi i over ett år har vært klar over at denne situasjonen ville oppstå. – I år kunne vi solgt over 1.000 elbiler hvis infrastrukturen var på plass, sier han videre. – Nå må vi bort fra forsøksvirksomhet og demoprosjekter og etablere en alminnelig infrastruktur for hurtiglading langs alle europaveiene i Norge, avslutter Jessen til elbil.no. Flere biler på vei Generalsekretæren i Norstart, Rune Haaland, påpeker at det blir mange som vil hurtiglade framover. – Vi ser at Nissan umiddelbart fikk et europeisk gjennombrudd for elbilen sin Leaf. I Norge er det hundrevis av forventningsfulle kunder som står i kø for å raskest mulig få bilene som er på vei fra Japan. Leaf en fullverdig bil som egner seg godt for lengre kjøreturer, så sant de får den nødvendige tilgangen til hurtiglading. Samtidig er det interessant å se at det er tilbydere på vei inn i markedet med nyttekjøretøy som varebiler og minibusser, som også kan hurtiglades. Da kan vi starte arbeidet med å redusere forurensningen fra varetranporten. Dette må vi som elbilistenes ledende interesseorganisasjon og staten sammen bidra til, avslutter Haaland. Valgløfter innfris I forbindelse med kommunevalget i Oslo ble det gitt løfter om en kraftig opprustning av bevilgningene til hurtiglading i Oslo. Frps boardskampanje uken før valget skal nå omsettes i praksis. Det nye byrådet har besluttet å utvide eksisterende tilskuddsordning slik at næringsaktører kan få tilskudd til å sette opp hurtigladere i Oslo etter modell fra hvordan det er gjort i Tokyo. Frp mener at rekkeviddefrykten er et av de alvorligste hindre for elektrifisering av biltrafikken i Oslo. Kommunen gir nå inntil 150 000 kroner i støtte til hver hurtiglader.
