ElbussSverige henger litt etter på elbil, men prøver seg frem på andre områder. Sist uke ble elbusser satt i drift i Umeå. Ti minutter tar det å lade batteriene for 30 minutters drift.

De elektriske bussene i rutetrafikk i Umeå vil gå på elektrisk kraft. Dette er mulig takket være hurtiglading på endeholdeplassen. Der kjører elbussen inn på ladestasjonen, ladearmen kobler seg til strømskinnen, og på ti minutter lades batteriene med en effekt på 100kW.

– Ti minutters hurtiglading vil rekke til 30 minutters drift, sier Pär Jonsson, markedssjef ved Umeåselskapet Hybricon, til Nyteknik.se.

Det er selskapet Hybricon som konverterer en Volvo 7700 til elektrisk drift. Elbussen drives av to navmotorer på bakhjulene. Kraften til motorene kommer fra en i overkant 1-tonns tung litiumbatteripakke, som er plassert på taket. Elbussen kan dersom det er nødvendig, hente nødstrøm fra et dieselaggregat.

Utviklingen av de elektriske bussene er gjort i samarbeid med Umeå kommune. I prosjektet har også det nederlandsk selskap e-Traction deltatt, som har utviklet navmotorene, og det spanske selskapet Opbrid står bak hurtigladestasjonen.

Den elektriske bussen har blitt testet siden i fjor vår, men har altså siden sist uke for første gang tatt med passasjerer på vanlige tjenester. I starten vil bussen gå som  forsterkning om morgenen og ettermiddagene på linje 1 i Umeå. Neste år er planen at elbusser skal frakte passasjerer for den lokale flybussen.

I følge Nyteknik ønsker selskapet Hybricon å forbedre teknikken. Batteriene som i dag brukes kan ikke lades med mer enn 100 kW effekt. Hybricon planlegger derfor å gå over til en ny type litiumbatterier fra det amerikanske selskapet Altairnano. Disse batteriene skal være spesielt utviklet for hurtiglading og høyt effektuttak.

– Med de nye batteriene kan ladetiden reduseres ytterligere, da de klarer kraftigere lading, hvor vi starter på 250 kW, sier Pär Jonsson i Hybricon.

Elbuss