I det daglige er vi ikke så hippe på hurtiglading. Rettere sagt, vi trenger det ikke. Men da vi skulle på rundtur i Østfold, så vi en gyllen mulighet til å utforske den nye elbilluksusen.

Som erfarne og gamle elbilister fant vi ingen grunn til å planlegge turen nøye. Vi har da alltid kommet fram! Det gjelder kun å være lett på høyrefoten og holde moderat fart. Så observerte vi på kartet at det er tre tilgjengelige hurtigladere på veien. Da blir det ikke en gang spennende. Vi kryssa kun fingrene for at pumpene skulle være i drift og så på denne turen som en beskjeden utfordring – rettere sagt ingen utfordring. Vi hadde en Nissan LEAF til disposisjon.

Kjørelengde

På forhånd anslo vi at sannsynlig kjørelengde på et fulladet batteri ville være ca 90 km under rådende forhold: Minus 5 grader, litt snøslaps og våt veibane og mesteparten av kjøringa i 85-90 km/t på motorvei.

Den lettere hysteriske rekkeviddeangiveren så ut til å være enig med oss. Bortsett fra at humøret på den var langt mer skiftende enn vårt eget. Kom det en mellomlang stigning, ble rekkeviddeangiveren fort overbevist om at resten av turen ville gå til himmels – og energiforbruket deretter. Litt opp og ned med kupévarmen ga også store utslag. Det var liksom enten 0,5 kW eller 3 kW pluss i energiforbruket.

Bruken av kupévarme kunne bli avgjørende for kjørelengden. Det var vi klar over på forhånd. Så OK, dette var årets første dag med ullstillongs.

Lettelsens sukk

Hurtiglading MarchéLitt eksperimentering ble det med fartsbegrensing, cruise controll, navigasjonssystem, energiforbruk ladestasjonssøk osv. LEAFen er så behagelig å kjøre at det nesten er nødvendig med litt distraksjoner.

OK, vi skal innrømme at vi trakk et lettelsens sukk da hurtigladeren på Marché Rygge ønska oss velkommen. Her var det strøm og nye kilometere å få. Vi hadde neppe klart å nå det første målet 97 km unna start, det vil si uten vesentlige forsinkelser, hvis ikke Ishavsveiens første hurtigladestasjon var på nett. Så tusen takk for den!

Ryktene vil ha det til at det er en temmelig ålreit restkjørelengde i LEAFen også etter at den tilsynelatende er tømt for strøm. Men det var ikke dagens tema. Vi ville se hvordan hurtiglading funker når det er surt og kaldt!

Nysgjerrigheten var også stor for om vi kunne stole på muligheten til å hurtiglade. Det kan avsløres med en gang: Jo, alle tre hurtigladerne vi trengte var i drift. Men for dem som ikke liker at det skal være for spennende, kan det gjerne bekreftes på forhånd, f.eks. på en mobilapp som LadeNå! Så meld dere på eiere og operatører av hurtigladestasjoner og lever real time data til NOBIL. Da blir denne informasjonen snart tilgjengelig for elbilistene, og flere elbilister får den tryggheten som er nødvendig for lengre turer basert på hurtiglading.

Ladefarten

Marché Rygge er et hyggelig sted for 15 minutters hurtiglading. Vi tenkte det var nok for å komme fram til første møtet. Kjapp (og ganske god) kopp kaffe og ikke minst nøye overvåking av ladeprosessen. Displayet viste prosentene batterikapasiteten steg med. Fra start 37% til halvveis 51% til avslutning 64%. Temmelig lineær var da effekten. Ikke ekstremt treig i noen av endene. Batterikapasiteten økte med 27 prosentpoeng.

Hurtiglading displaySeinere hadde vi 25 minutter på en annen hurtiglader. Da økte vi kapasiteten fra 37% til 81% som er 44% av batterikapasiteten. Deretter var vi igjen innom Marché og fylte i 15 minutter: 31% prosentpoeng var gevinsten etter start på 44%. Ja, rundt 15% kjappere enn første forsøk. Siste lading var 15 minutter som igjen ga en økning fra 36 til 64%.

LEAFens batterikapasitet var neppe sine fulle 24 kWh som antas å gjelde for godt og varmt vær. Litt korreksjon av tallene vi sitter på for energiforbruk under kjøring og status før og etter, gir oss et inntrykk av at ladefarta i snitt var temmelig jevn på de forskjellige laderne og et sted i underkant av 20 kW. Under halvparten av hva som kan oppnås under ideelle forhold.

Uten at vi tør å være påståelige. Så vitenskaplige var vi ikke. Denne turen gjorde vi først og fremst for å skaffe oss de første personlige erfaringene. Mulig vi kunne fått mer informasjon ut av overvåkingssystemet (Carwings) som sitter i LEAFen? Vi har fått den infoen som bileieren er i stand til å levere oss.

På tross av litt spedt erfaringsgrunnlag, er vi temmelig sikre på at du ikke skal være for optimistisk for hvor fort du kommer fram på vinterdager. Strømforbruket er høyere og hurtiglading går vesentlig saktere. Noe som stemmer godt med Nissans instruksjonsbok hvor de antar at 0-80% kan ta mer enn 90 minutter hvis det kun er fire segmenter igjen på temperaturmåleren for batteriene. Vi hadde konstant fire segment og fikk sånn sett forholdsvis grei ladeeffekt med de innsmettene vi gjorde på stasjonene i Østfold.

Ta det med i planlegginga

Nissan LEAFNår du skal på lengre elbileventyr en kald vinterdag, må du hensynta både at du har noe mindre energi tilgjengelig og energiforbruket er markant høyere enn en fin sommerdag. Dessuten at hurtigladeren neppe klarer å levere deg strøm raskere enn halvparten av tida den bruker når det er godt og varmt i været. Ikke hurtigladerens feil, det styres av batterienes evne til å motta strøm.

På en sommerdag kan du nok klare opptil 100 kilometers strekk mellom hurtigladerne, og nøye deg med 30 minutters opplading for å være à jour igjen. Det gleder vi oss til å teste ut!

På en vinterdag ser det ut til at en halvtimes hurtiglading kan gi deg et sted mellom 40-45 km kjørelengde.

Dette er forskjeller du absolutt bør kjenne til når turen planlegges.

Det er neppe noen grunn til å tro at erfaringen med hurtiglading i kulda vil være vesentlig forskjellig for de ulike elbilene med litiumbatterier. Dette er kuldefølsomme batterier som får begrensa lagringskapasiteten og fart i mottaket av strøm. Men lettere bilene er, jo lavere strømforbruk har de under kjøring, uten at ladinga går saktere av den grunnen. Har du i tillegg en dieselvarmer for kupéen, kan du plusse på en del mer kjørelengde pr 30 minutters hurtiglading. Vil vi tro.

elbilforumet er det en del som allerede har skrevet om erfaringene sine med hurtiglading i kulda. Vi tar gjerne imot flere. Vi har bare denne dagens erfaring å berette om. Og vil lære mer. Noe vi sikkert ikke er aleine om.

PS Vi må innrømme at vi med fire hurtigladinger kanskje har forbrutt oss mot regelen om kun én hurtiglading om dagen. Hvis det er hva Nissan råder til? Vel, vel, det som bekymra oss mer da vi leste gjennom instruksjonsboka, var en av advarslene under forholdsregler ved lading: «Ikke koble til eller fra ladekabelen når du er våt på hendene, eller hvis du står i vann, væske eller snø. Dette kan føre til elektrisk sjokk med personskade eller død som følge.».

Snø???