Better PlaceJo, det var visjonen om batteribytte, komplett ladeinfrastruktur og abonnement på elbil. En fullstendig mobilitetsrevolusjon. Vi har forhørt oss om hva som skjer i pilotlandet Danmark og blir litt overrasket.

Alle involverte i og rundt elbilbransjen ble lettere sjokkert da gründeren Shai Agassi lanserte idéene sine gjennom Project Better Place. Målsettingen er å forandre verden innen 2020, ikke på tradisjonelt vis, men med en fullstendig ny løsning hvor elbil og infrastruktur er integrert. Du betaler for en mobilitetstjeneste hvor tilbyderen sørger for «alt» du trenger.

Sjokket ble ikke mindre av å se hvilke betydelige økonomiske ressurser selskapet klarte å hanke inn. Shai Agassi er en mann som har en imponerende karriere bak seg fra IT-bransjen, både prestisje og penger har han tjent. For drøye 3 år siden ble Better Place etablert (Project ser ut til å ha forsvunnet fra navnet deres). Et nydelig navn for noen som vil forandre verden.

Shai AgassiAllerede en betydelig innflytelse

Tesla har vært uunnværlige for å vise elbilens muligheter og gjøre den kul. Better Place har hatt en like betydningsfull rolle i arbeidet for at det skal bli en god ladeinfrastruktur for elbilene. Verdien av arbeidet deres skal ikke undervurderes. Better Place fikk statsministere, presidenter, keisere og konger til å interessere seg for elektrifisering av veitransporten.

Shai Agassi vil ta med seg «mobiltelefonmodellen» over i bilbransjen. Subsidiering av (mo)bilen og du betaler for bruken. Motivasjonen sies det, og årsaken til at han tror på dette, er at vi til syvende og sist blir tvunget til å komme ut av oljeavhengigheten vår. Det er bedre å bruke de uendelige mengdene vi har av fornybar energi. Så sant vi finner en smart, bærekraftig forretningsmodell som kan forløse potensialet.

Men så synes vi det ble litt stille. Arbeides det – eller har lufta gått ut av ballongen?

Siste nytt?

Vi følger litt med på nettet, da. Sannelig ser vi at det i Tokyo er gjennomført en tre måneders test med batteribytting i en liten taxiflåte. Det er brukt ombygde Nissan Rouges og utskiftbare batterier fra A123 System. Ikke så store batteripakker, mindre enn i Think og Nissan Leaf, mer på størrelse med i-MiEV og de to andre trillingene. For å kjøre langt nok, har derfor bilene flere ganger om dagen fått byttet batteripakker.

Better Place taxiDet er ingen andre bilmerker enn alliansen Nissan-Renault som samarbeider om å utvikle elbiler med utskiftbare batterier. Kanskje ikke så overraskende, sjefen Carlos Ghosn står ikke så mye tilbake for Shai Agassi når det gjelder risikotaking og troen på at endringer må til. I Europa er det det femseteren Renault Fluence ZE som skal få den magiske evne til å bytte batterier, det vil si for dem som gjennom Better Place velger å abonnere på bilen.

Nysgjerrigheten økte ytterligere da vi kunne lese at Better Place skal få kjøpe 115.000 Fluence ZE fra Renault. Avtalen var gjort. Utrullinga skal starte i november 2011.

Ikke populært alle steder

Better Place har forsøkt å selge inn idéen mange steder. Responsen har vært varierende. Nok en del har vært bekymret for at det etableres et proprietært system som bare blir forbeholdt «medlemmene», noe som definitivt begrenser samfunnsnytten til prosjektet. Verden blir da bedre, men ikke virkelig bra.

Imidlertid, Better Place er utvilsomt en inspirasjon for å skjønne betydningen av alt som skal til for å lykkes med elektrifisering av mobiliteten vår. I Norge ordner vi oss på vår egen måte. I Israel og Danmark er Better Place etablert. Kanskje ikke så dumt? Små, kompakte land som egner seg som testarena.

Etter å ha oppdaget bevegelsene i utviklingen av konseptet, tok vi kontakt med Better Place Danmark og sendte over noen enkle spørsmål. Disse har vi fått svar på – og gjengir dem på dansk. Sikkert forståelig for alle. Ordet gis til kommunikationskonsulent Mikkel Linnet i Better Place Danmark.

Mikkel LinnetVi leser nå at Renault og Better Place, med partnerskap fra GE, har blitt enige om levering av over 100.000 biler. Hvordan ser dere for dere utrulling av dette i Danmark – tidsperspektiv og kvanta?

Vi arbejder ikke med en konkret målsætning for antal biler solgt på diverse tidspunkter – dertil er der alt for mange politiske rammebetingelser i de kommende år som vil influere. Det gælder kommende energiforlig, om afgiftsfritagelsen på elbiler forlænges efter 2015 og mange andre ting. Det vi i stedet fokuserer på er at udrulle vores infrastruktur, så den fra slutningen af 2011 står klar til at transportere Renault Fluence-ejere rundt i Danmark med fuld mobilitet gennem vores batteriskiftestationer og ladestandere.

Hvem skal være kundene?

Med vores netværk åbner vi muligheden for at elbilen kan være danskernes bil nummer 1. Det giver også en helt åben målgruppe som kan omfatte bilpendlere, familier og klimabevidste danskere.

Et af de områder vi vil fokusere meget på er bilflåderne i de store virksomheder og kommuner. Vi har allerede lavet aftaler om sammen at skulle analysere muligheden for at konvertere hele eller dele af bilflåderne i mere end 10 store danske virksomheder og mere end 30 danske kommuner. Desuden har vi selvfølgelig i begyndelsen et øje til «first movers» i Danmark, det er især klimabevidste bilister.

Hvordan vil ladestasjonsinfrastrukturen rundt dette være i løpet av 2011 i Danmark?

Vi vil opsætte et større antal offentlige ladestandere i løbet af 2011, men analyserne af danskernes køremønstre viser at stort set al opladning vil foregå ved ladestanderen i hjemmet. Denne ladestander følger med i Better Place-abonnementet.

Vil det kun være normallading fordi Renault Fluence ZE ikke kan hurtiglades?

Ja, udgangspunktet er normalladning kombineret med batteriskifte på under 5 min (= hurtigere end lynladning (under 10 min) og betydeligt hurtigere end hurtigladning (under 30 min)). Med normalopladning er den store forskel at vores intelligente opladning langt bedre kan understøtte indfasningen af vedvarende energi i elnettet – og samtidig er normalladning mere skånsomt i forhold til pres på det lokale elnet end hurtigladning.

BatteribyttestasjonBatteribytte skal være det unike både for kjøretøyet og konseptet Better Place. Hvor mange og hvordan vil batteribyttestasjonene i 2011 være lokalisert i Danmark?

Vi er ikke klar til at nævne et specifikt antal endnu. Vi er i fuld gang med at bygge den første station i Københavnsområdet og flere vil komme til i løbet af 2011. Vi skal ikke bruge mere end 15-20 stationer langs hovedfærdselsårer for at kunne dække hele Danmark, derefter skal netværket udbygges i takt med kunderne.

Prisen på Renault Fluence er kjent, f.eks. i Sverige. Har dere nå fått på plass kostnadsbildet for kundene i Better Place? Blir det kun en kilometerpris?

Vi er endnu ikke klar til at melde en pris ud på vores produkter. Det vil ske i løbet af den første halvdel af 2011. Jeg kan bekræfte at det bliver baseret på et antal kilometer – for eksempel 10.000 eller 25.000 km/år som også inkluderer ladestander, batteri, ubegrænset adgang til batteriskift og in-car navigation, der planlægger ruten og holder overblik over batteristatus. Renault Fluence koster i DKK 205.000 eksklusiv batteri. Vi forventer at kunne tilbyde en samlet pakke med bil, abonnement , forsikring osv som vil være minimum 10% billigere end de tilsvarende totale omkostninger (inklusive brændstofforbrug, forsikring, etc) ved at eje en tilsvarende brændstofmodel i samme klasse.

Sånn overfladisk har vi fått med oss at den viktige partneren lokalt er Dong Energy. Er det andre som nå bør nevnes?

Vi har også indgået aftale med NRGi – Danmarks næst største utility og er åbne overfor samarbejde med andre danske utilities. Desuden skal nævnes at vi samarbejder med mere end 30 kommuner med København, Århus Odense og Aalborg i spidsen om offentlige ladestandere i kommunens område samt konvertering af hele eller dele af bilflåden til el. Desuden samarbejderne med danske virksomheder – «vision partners» – herunder fx forsikringsselskabet Tryg, SEB og Fujitsu.

BatteribyttestasjonHvordan opplever dere myndighetens bidrag i å tilrettelegge for prosjektet, både nasjonalt og lokalt?

Vi oplever en stor interesse fra kommunal side til at gå foran i kampen for et bedre klima og en bedre luft i byerne. Nationalt har regeringens klimakommission netop fremlagt en stor rapport for fossil uafhængighed i Danmark. Denne rapport peger på elbiler som en vigtig komponent, så vi er fortrøstningsfulde i forhold til at regeringen vil placere elbilen centralt i ambitionerne om et fossilfrit Danmark i 2050.

Vil andre, dvs ikke eiere av Fluence som dere tilbyr, kunne benytte ladestasjonene dere setter opp? Gratis eller mot betaling?

Ja. Vi sælger også abonnementer til elbilejere som har elbiler med fixed battery. Vi går ind for åbne standarder og at elbiloperatører giver hinandens kunder adgang til offentlige ladestandere gennem «roaming».

Er det annet du ønsker å fortelle oss?

Det er for os vigtigt at pointere at vores løsning udelukkende indeholder opladning fra ladestander efter den såkaldte mode 3-standard (Wikipedia forklarer). Af sikkerhedsmæssige grunde understøtter vi ikke opladning i stikkontakten. Dette er især relevant i forhold til de moderne elbiler som er på vej (Nissan Leaf, Renault Fluence, etc) og som kan trække meget store strømmængder. Læs også her.

Ligeledes er det vigtigt at pointere at vi ikke ønsker 1 specifik standard for batteriers form, størrelse og vægt. Batteriskiftestationen kan håndtere adskillige batteriformater. Dette misforstås af mange. Læs mere her.

 

Tusen takk til en samarbeidsvillig og informativ danske. Han kunne ikke gi oss bilder av batteribyttestasjonen som er under bygging, i Gladsaxe litt nord for København. Imidlertid har våre venner i Dansk Elbilkomité fotografert flittig, det er bildene dere ser ovenfor. Visstnok skal nå mer av bygningen være ferdig.

Visjonært, ja det er det ingen tvil om at prosjektet Better Place er. Med Shai Agassi som leder, blir det offensive mål og vilje til å finne nye løsninger. På nettet er det flust av entusiastiske presentasjoner fra hans side. Her er et eksempel på en litt roligere film: Hvordan batteribytte skal foregå. Visstnok skal det være samme teknologien som brukes for å skifte missiler på israelske jagere. Videoen er like lang som den tida det skal ta å skifte batteripakka.

         

Lar det seg gjøre teknisk? Vil det være mulig å lykkes i markedet med en abonnementsløsning for bil? Er det mulig å tjene penger på dette?

Teknisk kan det sikkert ordne seg. Smarte ingeniører fikser dette så lenge det puttes nok ressurser inn i utviklingen.

For de to andre momentene, må det være nettopp en person som Shai Agassi – og alle han har samla bak seg – som kan lykkes. Agassi tilhører ikke bilindustrien, derimot kommer han fra en industri som i mange år har levert moderne løsninger mens bilbransjen har stått bom stille. IT-bransjen har utviklet nye markeder. Vi har fått oss produkter og (u)vaner vi ikke kunne tenke oss for 10-15 år siden. Hvorfor skal ikke den samme mentaliteten, dristigheten og endringsviljen kunne lykkes for mobiliteten vår – ikke bare kommunikasjonen?

Gudene vet, men det kan være interessant å følge med. Som vi sier, den som lader får se. Vi trenger ikke kaste blikket lenger enn over Skagerak for å kunne holde oss oppdaterte. Skulle du i mellomtida kjede deg, her er det 20 minutters show med Shai Agassi.