Hvordan selges elbilen i-MiEV?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter en konferanse i Drammen bestemte Elbilforeningen seg for å gjøre en studietur til elbilselgerne på strekningen Drammen-Asker. Litt bomtur, men vi fikk ihvertfall fornøyelsen av å treffe den norske superselgeren av i-MiEV. Og lærte masse.
Først svingte vi innom No Fuels konseptbutikk i Drammen. Men dessverre, det hang et oppslag på den låste døra: Stengt fordi de deltok på samme konferanse som oss. Men vi kunne se at det var minst fem elektriske båter der, et par Buddyer og et utvalg av mopeder og el-assisterte sykler.
Så slo vi på tråden til Sigmund i Enviro Elbilsalg i Lier, men han hadde forlatt verkstedet for dagen og så ikke for lyst på videre aktiviteter. Vi kommer tilbake seinere med en prat med den norske elbil-pionéren Sigmund Eriksen.
Neste stopp var Enviro Bil på Nesbru. Bilverksted spesialisert på elbiler – midt i verdens elbilsmørøye Asker. Både Citroëner, Peugeoter og et lass Revaer på utsiden. Vi hadde også tenkt å se på Buddys nye utsalg der. Joda, flere småtasser å se på innsiden og en utafor. Men igjen en stengt butikk som de forøvrig reklamerer godt for – se annonsen, og som sies å ha hatt en pangåpning.
En litt oppgitt generalsekretær fotografert på utsiden av Enviro Bil og Buddybutikken.
Jaja, tenkte vi. Da er det ikke annet å gjøre enn å forberede seg på en kjedelig hjemmekveld. Vel avgårde i den elektriske Fiat 500 cabrioleten vi for anledningen hadde fått låne av Go Green, fikk vi en lys idé. Det er jo også vanlige bilforhandlere som har starta å selge elbiler. De holder kanskje langåpent en torsdag ettermiddag? U-sving og vi seilte opp foran Motor Forum Asker-Bærum.
Overraskende utstillingsbil
Det første vi så var en litt stusselig i-MiEV som hadde fått en kraftig trøkk i fronten. Etter den lille overraskelsen, kom vi på ulykken som for noen uker siden var i Hamang-tunnelen. Sikkert et resultat av den. På bildet viser generalsekretæren 4 fingre for å applaudere 4 stjerner i Euro NCAP testen av i-MiEV.
Som sedvanlig entra vi lokalet med en litt selvsikker mine og offensiv holdning. Etter å ha venta noen minutter på avslutningen at en kundedemonstrasjon av en i-MiEV, spurte vi bilselgeren om pussigheten på utsiden:
– Joda, vi synes den er litt artig å ha der. Minutter etter at sjåføren kom ut av den kræsja bilen, ringte han oss og fortalte om ulykken. Formen var fin, og han ville ha seg ny elbil. Føreren av Transporteren måtte derimot fraktes til sykehus for undersøkelse. Så vi synes det er fint å vise at også mindre elbiler kan ha et sikkerhetsnivå, som kanskje er overraskende høyt for enkelte.
Salgsrekorder
Da var det på tide å presentere seg. Den uformelt kledde mannen som vi nå fikk for oss selv, viser seg å være Tore Aanonsen, butikkens salgssjef for i-MiEV, og med 3 års fartstid som Mitsubishi-selger.
Jøss, da traff vi til slutt en elbilselger og praten kom fort igang. Ikke bare ble vi entusiastiske, men også Tore lyste litt opp da han hørte hvor vi kom fra. Han er en trofast utdeler av Norstarts velkomstmappe til elbilister, noe generalsekretæren fryder seg over, til tross for at han ser trist ut på bildet da han finner Norstartmappa i biler som skal leveres ut. Dessuten er Tore en ivrig leser av elbil.no og elbilforum.no, selvfølgelig for å holde seg oppdatert på elbil. Det viser seg også at Tore Aanonsen nå er Norges nye superselger av elbil:
– I forrige uke kunne vi totalt telle opp 172 kontrakter på elbilen i-MiEV siden vi starta i oktober. Nå runder vi snart 180. For tida selger vi en elbil om dagen. Det er ikke slik at det er våre eksisterende kunder som kjøper elbil. Nei, det som er ekstra gøy, er at vi nå har muligheten til å skaffe oss 180 nye og fornøyde Mitsubishi-kunder. Bra av flere grunner, ikke minst fordi det er utrolig morsomt med elbilkunder og den spesielle entusiasmen de viser. Ja, vi som jobber her, har blitt så interessert sjøl i elbiler at det er i-MiEVen vi nå tar hjem, ikke Outlanderen lenger.
Løgn og bedrag?
Vi tenkte nå vårt. Her selges det elbiler som varme hveteboller. Hvorfor? Fordi det loves i hytt og pine? Tore smiler og sier:
– Jeg synes dere skal vente litt her. Om 15 minutter kommer en kunde og henter en ny i-MiEV. Da kan dere høre hva jeg sier og lover.
Det gjør vi gjerne, men fortell oss nå litt om hvordan du opplever dette med lovet rekkevidde, forventninger og eventuelle skuffelser?
– Jeg er helt åpen på at det er lett å kutte kjørelengden med heftig bruk av varmeapparatet og uvettig kjørestil. Sjøl har jeg har klart å tømme batteriene på 4 mil. Men det var fordi jeg gjorde alt jeg kunne for det. Erfaringene mine fra 10-15 minusgrader og fornuftig bruk av varmeapparatet, viser at 6-7 mil er greit. Av de 80 kundene som allerede har fått elbilen sin, er det to som har ringt tilbake og stilt spørsmål rundt rekkevidden.
Nå har NAF/Forbrukerrådet/Norstart kommet med en ny kjøpsveiledning hvor Mitsubishi angir en forventa rekkevidde på 75-150 km. Hva synes du om det?
– I starten var vi nok ikke så lure i kommunikasjonen. Mange trodde at 150 km rekkevidde ville være normalt. Så jeg har selv for lengst korrigert dette, og jeg er glad for at dette nå også er offisiell Mitsubishi-informasjon, med en relevant tallangivelse.
Selger Tore Aanonsen foran en himmelblå i-MiEV. En farge han håper flere vil velge istedenfor å være sølv-grå-svart.
Hvem er kundene?
– Utvilsomt er det mange som vil høste av fordelene elbiler har. Men det virker også som noen vurderer i-MiEV isolert sett som det riktige alternativet for bil nummer 2. De snur seg etter denne bilen fordi de ønsker å tenke litt nytt, samtidig som den er rimelig å eie. Den økonomiske betenkningen er risikoen for verditap, det vil være den største kostnaden. For elbiler har vi liten erfaring med dette. Derfor må jeg si at jeg aner ikke hva verditapet blir, og at vi forventer at elbilprisen vil falle ved større volum framover.
Eh, i-MiEV ser litt annerledes ut enn de andre bilene du har i lokalet?
– De potensielle kjøperne som nettopp forlot lokalet, sa først at «denne ser da så rar ut». Men etter en liten stund ymta de frampå at de syntes den var kulere og kulere mer de så på den. Så nå venter jeg spent på å høre om det blir en i-MiEV eller Mini Clubman på dem.
Leveringstid
Noen i-MiEVer har du her, men det ser ut som de fleste er klargjort for utlevering?
– Ja, bestiller du idag, kan vi ikke levere før i juli. Med et lite forbehold om konsekvensene av tsunamien.
– Forrige uke hadde vil hele 80 stykker utafor lokalet. Da skulle dere vært her. Her har jeg et bilde av det. Vi hadde det virkelig travelt. Utvilsomt vil dette bidra sterkt til hva som i mars blir en registreringsrekord for i-MiEV. Tar jeg ikke feil, var i februar i-MiEV bilmodellen med fjerde mest nyregistreringer i Asker og Bærum. Nå tror jeg vi har muligheten for at den vil toppe marsstatistikken.
Tilleggsutstyr
Vi har hørt litt rykter om prisene for tilleggsutstyr. Kan du hjelpe oss? F.eks. hva en ladeledning koster?
– He-he, dette er ikke så hyggelig å snakke om. Prisen for en ladeledning ligger over 8.000 kr. Og jeg får ikke si at det er lov til å bruke skjøteledning. Så hvis du har lang vei til stikkontakten, må du kjøpe en 10-meter i tillegg til 5-meteren som følger med.
Men dette blir da fryktelig dyrt hvis noen stjeler ledningen?
– Slik jeg tolker forsikringen Mitsubishi tilbyr kundene sine, erstattes ved tyveri alt fastmontert utstyr uten at egenandel belastes. Så hvis du bruker en liten hengelås i hullet på håndtaket til ladepluggen, slik at du låser den fast til bilen, skal du slippe kostnadsfritt unna hvis du er så uheldig at noen forsyner seg av kabelen.
Du nevnte forsikring – er den rimelig?
– Eksempelvis kan jeg si at du ved 75% bonus og 12.000 km betaler 2.800 kr årlig. Ved 50% bonus koster det deg 4.500 kr.
Så var det de spesielle hjulene som er på i-MiEV, da?
– Ja, hjulprisene er ran. Og det sier jeg til kundene. Men foreløpig kan vi ikke gjøre noe med dette. Det er dyre felger fra Japan og beskjedent utbud på dekkene. Imidlertid har jeg tro på at dette vil bedre seg før neste vintersesong.
Siden Tore var så hjelpsom, finner du over her ei liste over prisene for tilleggsutstyr. NB! Dette gjelder da for forhandleren Motor Forum Asker-Bærum.
Kunden kommer
Så seiler far og datter inn i butikken for å hente sin sølvgråe i-MiEV. Vi sier hei til vårt nye medlem i Elbilforeningen, Frode Rensvold, og gratulerer han som nybakt elbilist. Naturlig å spørre hvorfor han har gjort dette valget, og Frode svarer kjapt:
– Jeg var så fryktelig lei av å sitte i køen inn til Oslo. Reiseveien Asker-Økern er helt kurant for en elbil. Dessuten kan jeg bruke elbilen på møter i byen. Gratis parkering og lading er da ikke ueffent. Først hadde jeg sett på en Think, og skulle egentlig bare melde tilbake hvilken farge jeg ville ha. Men så stakk jeg også innom her. Det tok meg 15 minutter å gjøre dette kjøpet. Et avgjørende moment var i-MiEVens sikkerhetsnivå, mens Think ikke tør å la Euro NCAP kræsje bilen deres.
Så her er det bare glede å spore?
– Det eneste jeg nå angrer på, er at jeg nok burde valgt blåfargen. Men pytt, pytt, jeg er i reklamebransjen og kan helfoliere bilen for å beskytte lakken. Kunne vært stilig å se ut som en illsint veps på vei til byen.
Informasjonen til kunden
Elbilforeningen trekker seg for en gangs skyld beskjedent tilbake for å la selgeren gå gjennom alt det praktiske. Som gamle elbilister er det direkte rørende å høre hva som formidles.
Selger Tore går gjennom heftet som Mitsubishi har lagd for seansen, og som kunden må signere på at de har oppfatta innholdet av. Det er nøktern og troverdig informasjon om kort kjørelengde og varmeapparatets effekt, ispedd advarsler fra en selger som tydeligvis har kjørt i-MiEVen sjøl. Også noen advarsler om fare for at 12V-batteriet kan tappes hvis radio / lys brukes uten at motor (og dermed framdriftsbatteriene) er aktivert. Vi får også vite at det er service hvert år / 20.000 km og at det normalt koster 2.500 kr. Tore kan også fortelle hva Mitsubishi gjør for fortapte elbilister:
– Vi gir deg gratis veihjelp i 3 år. Følger du service hos oss utvides den til 5 år. Du kan være strømtom så ofte du vil, og få hjelp av veitjenesten vår, uten at det koster deg ett øre. Husk også at i-MiEV ikke skal slepes. Om du blir helt tvunget til det, ikke la det være lenger enn 3 mil og i maksfart 30 km/t.
Naturlig nok ble det litt mer diskusjon om kjørelengde, batterier og lading. Selger Tore forteller:
– I heftet her står det at laboratorietester viser at batteriene har en levetid på 150.000 km eller rundt 10 år, dvs at du fortsatt da har 70-80% av kapasiteten igjen. Under norske, kummerlige forhold er nok dette optimistisk. Jeg vil være fornøyd om du klarer å få 110.000 km ut av dem.
– Husk at alle biler er litt tunge å drive i starten. Litt bruk gjør at de trillere lettere og batteriene får trimmet seg. Så derfor vil rekkevidden dine øke etter noen tusen kilometer. Kanskje du også kan kjøpe deg ei dunjakke og hansker, så sparer du mye strøm, sier Tore med et smil om munnen.
Når du som selger har starta med nye biler, så er det nødvendigvis ikke alt du veit. Da er det godt å høre svaret til selger Tore da han ble spurt om hvordan lyspærene skiftes:
– Det veit jeg virkelig ikke.
Men han lovte å lære seg det kjapt.
Så var det kunden da
Seansen er over. Den nye elbilisten synes det er topp å bli tatt bilde av. Sikkert også fordi det er litt uvanlig å bli tatt imot av foreningen på denne måten. Så vi spør slik alle sportsjournalister gjør: Hvordan føles dette?
– Helt fantastisk. Jeg har gleda meg sånn. Etter at jeg bestilte i-MiEVen, sittet i køen og drømt om den, begynte jeg å notere ned bilnumre på i-MiEVer som passerte meg. Se her på lista mi på iPhonen. Fram til idag har jeg skrevet ned ca 30 forskjellige numre. Nå er det min tur til å suse forbi! Jeg er så glad. Dere ler? Det kan dere godt gjøre. Dere veit ikke hvor sprø man blir av å sitte i den køen.
En ting er helt sikkert, selger Tore får ikke mange misfornøyde i-MiEV-kunder!
Vi forlot Motor Forum Asker-Bærum oppløftet, litt rørt og litt betenkte. Glade fordi vi opplevde at en tradisjonell bilforhandler selger og overleverer en elbil på et vis som er på høyde med det aller ypperste som har vært i den rene elbilbransjen. Rørt fordi sannhetene om elbilens begrensning ikke nødvendigvis skremmer kunden, men tilsynelatende kan gjøre det ekstra spennende å bli elbilist. Imidlertid ble vi litt betenkte over at det kun var en tradisjonell bilforhandler som hadde topp aktivitetsnivå en vårlig torsdag ettermiddag. Nå som elbilene suser ut i det norske markedet, i et tempo vi aldri før har opplevd.
På dette litt dårlige bildet er selger Tore til venstre, en glad datter av kunden i midten og til høyre den ekstatiske nye elbilisten som fikk med seg en splitterny i-MiEV og fem Flax-lodd.