i-MiEV og Norge er Europas elbilvinnere
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Salgsstatistikken gjør Mitsubishi til Europas elbilvinner. Og Norge til Europas elbilland.
Automotive News Europe presenterer elbilsalget første halvår. Den er dominert av trillingene med i-MiEV i topp. Hele 70% av alle de solgte elbilene er basert på Mitsubishis pionérkjøretøy.
Nissan har ikke kommet skikkelig igang med salget. Det var vel bare Portugal, Irland, Storbritannia og Nederland som fikk noen biler i første halvår? Det blir andre boller når salget åpner i Norge! Hvorfor tror vi det?
Det europeiske salget av i-MiEV er totalt 1.750 biler. Hele 545 av dem ble solgt i Norge. Det er så å si en tredel av det europeiske i-MiEV-salget. Ikke rart japanerne sperrer øynene opp for hva som skjer i Norge. Vi gjør også det. Også for Citroën C-ZERO og Peugeot iOn tar Norge solide markedsandeler, henholdsvis 10% og 8%.
Det skal derfor litt til å komme på Europas elbiltopp hvis du ikke selger elbilen din i Norge. I første halvår ble det i Norge solgt 848 elektriske biler (+ firehjuls motorsykler). Det er intet mindre enn 16% av det totale elbilsalget i Europa. Norges befolkning utgjør ca 0,7% av alle som lever i verdensdelen vår.
i-MiEV har all grunn til å feire triumfen. Det blir spennende å se hva Mitsubishi gjør framover for å lykkes videre med elbilsatsingen. De var førstemann til markedet av de store. Nå fikk vi en melding om at de på grunn av «uforutsette hendelser i markedet» vil øke prisene i USA med $1.135. I 2012 skal det lanseres to modeller der: som den vi er vant til og en med mindre batteripakke. Den siste er nok ikke særlig aktuell for Norge. I USA er den $2.000 rimeligere.
Prisen på den i-MiEV vi kjenner, fullt utstyrt med «premium pakke» og en kuldepakke (oppvarmingssystem for batteripakka og oppvarma sidespeil) vil i USA bli $34.000. Tilsvarer 190.000 kroner. Det er bruttoprisen før du kan få tilskudd på $7.500. Ikke ukjent at en del biler er billigere i USA enn i Europa. Merverdiavgift er også lav eller fraværende.
Kjenner vi den norske importøren av i-MiEV rett, er vi ikke redd for denne varslede prisøkningen. Vi tror heller at det i Norge ligger an til en liten prisreduksjon enn økning. Det gjelder å kunne konkurrere med Nissan LEAF.
Vi synes ikke det selges for mange elbiler i Norge. Det er heller det europeiske elbilsalget som er stusselig. Men i år er det i det minste en tidobling sammenligna med ifjor. La det fortsette slik!