Mitsubishi i-MiEVPetter Harnes ble i-MiEV kunde nr 500 og fikk tinnfat, lekebil, pressekonferanse og sushi – i tillegg til elbilen, da. Ikke spesielt overraskende at happeningen var i Norges travleste elbilbutikk, Motor Forum Asker & Bærum på Billingstad.

 

 

Kontrakter på totalt 773 i-MiEV

Direktør i Motor Gruppen, Bernt Jessen, presenterte salgsresultater for samtlige modeller, inkludert i-MIEV. Mitsubishi i Norge gjør det generelt bra – så bra at det vekker oppsikt i både i Japan og i Europa. I-MiEV som mest solgte bil i småbilsegmentet siden nyttår, har mer enn noe annet satt Norge og elbil på Europakartet. Vi ligger f.eks rett foran Tyskland i antall solgte i-MIEV, men mange ganger større hvis vi korrigerer for folketallet.

i-MiEV og Bernt JessenIkke rart at Mitsubishi nå sender folk fra hele Europa for å lære mer om hvordan Motor Gruppen har fått fart i salget. Samtlige av forhandlerne deres har solgt elbiler, og de selger samtidig mer av de vanlige bilene.

Bernt Jessens Powerpoint-presentasjon operererte med 769 inngåtte kontrakter på i-MiEV. 773 var det korrekte tallet da Bernt Jessen holdt presentasjonen, og i det denne artikkelen publiseres på elbil.no, vil det være 774 eller 775 kontrakter. Og over 500 av elbilene er allerede utlevert fra Mitsubishi i 2011.

Batterirevolusjonen kommer

President & CEO i Mitsubishi Motors Europe, Mr. Akinori Nakanashi, sier til elbil.no at det vil komme en global kostnadsreduksjon på litiumbatterier som er de vanligste batteriene i moderne elbiler. Det er nå en sterk global trend og omforent forståelse i bilbransjen om at elbilen er svaret på vår tids største miljøutfordringer, både klima og lokal luftforurensning. Mobilitet basert på fossile energikilder vil bli erstattet av fornybar energi. Elektrisitet vil være energibæreren. Med de produksjonsvolumene som nå er varslet, vil elbiler gradvis bli billigere og mer konkurransedyktige i forhold til tradisjonelle biler med forbrenningsmotor.

Mr. Nakanashi sier at det vil komme flere elbiler og plug-in hybrider. Noe Bernt Jessen bekreftet da han presenterte en konseptbil med to elektromotorer og en range-ekstender som i prinsippet vil fungere på samme måten som Chevrolet Volt / Opel Ampera.

Mr. Nakanashi mener at det vil komme et helt annet trykk i markedet for kjøretøy som kan kjøre helt uten utslipp lokalt, og med sterkt reduserte utslipp ved langkjøring ved hjelp av en forbrenningsmotor. Utslippene vil ligge under 50 gram CO2, og bilene vil få egenskaper som overgår det meste av hva vi er vant med av tradisjonelle kjøretøy.

Mr. Nakanashi er President & CEO i Mitsubishi Motors Europe og hjernen og designeren bak i-MiEV suksessen. Her gir han et tinnfat til Petter Harnes, den heldige kunden og nyvervede medlemmet i Elbilforeningen. Direktør i Motor Gruppen, Bernt Jessen, står i midten og fryder seg over begivenheten.

i-MiEV nr 500 Mr Nakanashi